Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Röjning får Fjällrävens globala reklamuppdrag

Publicerad: 29 maj 2008, 11:52

Reklambyrån Röjning tar hem det globala reklamuppdraget för Fjällräven. Uppdraget blir byråns största och kommer att kräva en arbetsgrupp på åtta personer.


Göran Broberg, Fredrik Lewander och Eric Lindesvärd från Röjning tillsammans med Jerry Engström, marknadschef på Fjällräven.

Fjällrävens nya marknadschef Jerry Engström har rivstartat arbetet med att stärka varumärket – globalt. Just nu har de olika marknaderna haft stort inflytande på reklamen.
– Det spretar. I Tyskland bygger man kommunikationen på vår svenska bakgrund och i Danmark vänder man sig till en ung målgrupp med livsstilsannonsering. Jag vill ta ett strategiskt grepp över alla marknader, där reklamen centraliseras, säger han till Resume.se.

I samband med nysatsningen har Fjällräven också gjort en reklambyråupphandling. Nu står det klart att det blir byrån Röjning som tar hem uppdraget.
– Vi ville ha en byrå som både är operativ och strategisk. Röjning kommer att ta fram både en ny kommunikationsplattform och sedan ta reklamen hela vägen ut till butikerna,

Röjning har tidigare varit Fjällrävens produktionsbyrå och ansvarat för produktkatalogen. Något som byrån hade stor nytta av i pitchen.
– Jag har faktiskt pitchat en gång på Fjällräven tidigare. Det var på Romson och vi förlorade. Den här upphandlingen var betydligt mer omfattande och vi grävde verkligen ner oss i gamla kataloger från 60-talet för att förstå Fjällräven som är ett entreprenörsdrivet och väldigt produktorienterat företag, säger Röjnings färska vd Göran Broberg.

Uppdraget som Röjning tagit hem gäller för alla marknader där Fjällräven finns. Idag finns det dotterbolag i sju länder. Dessutom är bolaget på väg in på den ryska och kinesiska marknaden.

Det mesta av arbetet från pitchen kommer nu att ligga till grund för en ny kommunikationsplattform. Den ska nu presenteras för de olika landscheferna. Inte förrän nästa år kommer den nya reklamen att synas. Men redan nu så är det klart att det gäller att gå bort från schablonerna.
– Reklamen i branschen är väldigt likriktad. Det är en man på väg uppför eller nerför ett berg. Man använder oftast de mest extrema produkterna för att visa upp en extrem situation, säger Eric Lindesvärd copywriter på Röjning.

Fjällräven avslutar nu sitt samarbete med de tyska byråerna KKK samt Wolf/Wimmer och med svenska byrån Svensson som arbetat med Fjällrävens jaktkollektion.

Fjällräven blir Röjnings största kund.
– Vi är väldigt glada för att få vara med Fjällräven på den här resan. Det här ett varumärke som alla reklambyråer skulle vilja ha, säger Göran Broberg.

Arbetsgrupp på Röjning: Göran Broberg, strateg; Janerik Borg, projektledare; Georg Sievert, planner; Nina Lundsten, produktionsledare; Fredrik Levander och Joakim Hinders ad; Eric Lindesvärd copywriter och Marjo Jokela original.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.