Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Röjning läggs ner

Publicerad: 23 mars 2012, 11:26

Göran Broberg, vd på Röjning.

Goss och Draft FCB var de största byråerna som lades ner i fjol. Nu är det även dags för Röjning, med kunder som Fjällräven och Swedbank Arena.


Ämnen i artikeln:

Röjning

Efter 26 år och med storkunder som Fjällräven (globalt uppdrag)  och Swedbank Arena, avvecklas nu byrån.

Röjning grundades 1986 av Claes Röjning.

– Det är ett beslut taget av ägaren och grundaren. Tråkigt, men så är det, säger Göran Broberg, vd till Resume.se.

Konjunkturen och privata personliga anledningar till beslutet.
Under sina 28 år har dock inte byrån gått back, 2010 gjorde man ett resultat på 892 000 kronor. Omsättningen var drygt 17 miljoner kronor.
Tidigare i veckan lämnades en konkursansökan in.

Bland byråns kunduppdrag fanns Life, Swedbank Arena och Fjällräven som man även var global byrå för, ett uppdrag som dock tog slut 2010 då Fjällräven bestämde sig för att utveckla sin marknadsavdelning och jobba inhouse.

– Det är med stor sorg som jag Claes Röjning tar beslutet att avveckla verksamheten. Den bidragande orsaken till beslutet är konjunkturen som inte ger oss möjlighet att under en snar framtid säkerställa att vi upprätthåller våra ambitioner. Vi har även haft förändringar på kundsidan, skriver Claes Röjning i en kommentar.

Han fortsätter.

– Jag vill passa på att tacka alla anställda och kunder som under åren har gjort Röjning till en fantastisk byrå. Ett av de senaste uppdragen vi fick in var Swedbank Arena. Då tävlade vi mot 13 byråer varar flera var Sveriges bästa. Vi slog allihop.

Och ett av de sista uppdragen blev också för arenan, att skapa konceptet för bandyfinalen som ska spelas på Swedbank Arena nästa år.

– Dom varumärkesstrategier och kreativa koncept som vi har som utvecklas används löpande. Dom anställda på Röjning har varit helt fantastiska och det finns en väldigt unik kunskap om konsumentprodukter och detaljhandel. Jag hoppas verkligen att få förmånen att jobba med alla igen. Nu väntar nya spännande utmaningar. Vi tackar för matchen. Och ses snart på plan igen, skriver Göran Broberg, vd på Röjning i en kommentar.

Enligt byråns senaste bokslut var man 12 anställda.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Röjning

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.