Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rolighetsteorin bäst 2009

Publicerad: 7 januari 2010, 09:09

Fjolårets bästa kampanj i kategorin print, outdoor och design gjordes av svenska DDB.
Det anser Creativity som rankat 2009 års bästa kampanjer.


Ämnen i artikeln:

Forsman & BodenforsIkeaDDBVolkswagenMcDonalds

Creativity har rankat världens bästa kampanjer i tre kategorier. I filmkategorin finns ingen svensk byrå representerad. På fjärdeplats finns i och för sig Philips prisbelönta film Carousel, regisserad av Adam Berg. Första platsen går till Johnnie Walkers ”The Walk˝, som Resume.se tidigare skrivit om.

Desto bättre gick det i den breda kategorin print, utomhus och design. Där tar DDB Stockholm först hem 10:e platsen med McDonalds Casanova-kampanj. Byrån tar sedan även hem förstaplatsen med Volkswagens ”Rolighetsteorin”. Som Resume.se tidigare rapporterat har kampanjen också blivit fjolårets mesta spridda virala kampanj.

På listan över digitala kampanjer är de svenska byråerna trots stora framångar i reklamtävlingar bara en placering på Creativitys tio-i-topp. Det är Ikeas Facebook-kampanj som gjordes i samband med att ett nytt varuhus öppnades i Malmö.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.