Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rolighetsteorin rules!

Publicerad: 24 juni 2010, 07:17

Vilken Cyberskräll!: DDB  Stockholm tar hem Grand Prix för ”Rolighetsteorin” och Sverige vinner ytterligare 20 lejon bara i Cyber.Totalt har Sverige nu 44 lejon – bästa resultatet genom tiderna.


Ämnen i artikeln:

DDBCannes Lions

Stefan Gustafsson copy Simon Higby ad, Linda Eriksson, webproducer, Martin Lundgren, copy och Fredrik Simonsson, ad. (Foto: Tero Marjamäki)

– Det här är stort! Att få en hel global jury att enhälligt räcka upp handen för Sverige är riktigt bra, säger Martin ­Cedergren, svensk juryledamot i Cyber.

Det var en lyrisk jurypresident, Jeff Benjamin, som hyllade Sveriges Grand Prix-vinnare – ”Rolighetsteorin”.
– Det här är en kampanj som har inspirerat en hel värld. Den är magisk.

Anledningen till Grand Prixet motiverade juryn med att kampanjen på ett unikt sätt har involverat och engagerat deltagarna att skapa en sorts subkultur.
– Att Volkswagen hade modet att göra den här kampanjen under rådande lågkonjunktur visar också på ett unikt mod, sade Jeff Benjamin.

Hittills är Cyber den kategori som Sverige överlägset glänst mest i med 9 brons, 6 silver, 5 guld och ett Grand Prix.

En av de andra stora vinnar­byråerna är Forsman & Bodenfors, som tog guld i Direct och Cyber för IKEA:s ”Showroom”:
– Det är superkul. Cannes är ändå det pris man värderar högst. Så vi firade kraftigt på Martinez i går, säger Filip Nilsson, cd på Forsman & Bodenfors.

F&B:s ”Showroom”-kampanj har vunnit priser i alla tävlingar som byrån har skickat in till, nyligen Grand Prix Festival i New York, The One Show och Andy. Och nu når alltså IKEA-kampanjen även stora framgångar i Cannes:
– Det är smått otroligt att Adam Ulvegärde och Robert Lund, som är ett av de färskaste teamen som jobbar, får en sådan världshit som nu även vinner både guldlejon i Direct och Cyber, säger Filip Nilsson.

En annan byrå som har anledning att fira är Ester. Byrån vinner guld och silver för sin kondomkampanj åt Lafa, men tyvärr hann inte byrån ner till Cannes då de fick beskedet bara timmar innan prisutdelningen.
– Vi får fira i ett sommarljummet Stockholm i stället, säger Roger Kempe, vd på Ester.
Kampanjen har tidigare vunnit priser hos Epica och Eurobest, men ett guldlejon i Cannes smäller så klart ännu högre:
– Det är superkul och känns som att vi har fått ett kvitto på vad som fungerar. Även om vi inte är nere i Cannes har vi alla fått skrika av oss med glädjetjut, säger Roger Kempe.

En som kanske har allra störst anledningen att fira är Prime PR som samlade ihop 2 guld och 3 lejon i Pr – 1 guld med sin ”Carwinism”-kampanj för Audi, och 1 guld och 1 silver som de delade med Ogilvy för en Aladdinkampanj.
– Vi har arbetat i flera år med att skapa team från olika discipliner och strategin har uppenbarligen visat sig framgångsrik. Så även om det kanske inte syns är jag otroligt stolt och glad över Sveriges och byråns framgångar, sade Tom Beckman i samband med presskonferensen.

Ogilvys Christina Knight, fyller i:
– Det är alltid roligt att vinna­ i Cannes och fantastiskt att Aladdinasken har blivit världskändis. Stort grattis till gänget på Marabou som har jobbat friskt och modigt med den här kampanjen och till Prime för sin makalösa fullträff i Cannes, säger Christina Knight, cd på Ogilvy.

Även avsomnade Farfar nådde stora framgångar med sin Nokiakampanj, ”World’s biggest signpost”, som sammanlagt tog 1 guld, 5 silver och 2 brons i olika kategorier.

Förutom de enorma framgångarna i Cyber samt många lejon av ädla valörer inom Pr, Promo & activation och Direct fick Sverige under onsdagen, som grädden på moset, 2 guld och 1 brons inom Design.

Det ena gick till Stockholm Design Lab för sin kampanj åt La Biennale di Venezia, en av de mest prestigefulla konsthändelserna i världen.

Det andra hamnade hos Forsman & Bodenfors Happy med kampanjen ”Elanders on very important matters” åt Elanders Printing House. Därutöver knep SWE ett brons för ”From back home” åt Max Ström. Det är andra året som Design är en kategori inom Cannes Lions och konkurrensen var stenhård:
– Vi bedömde 1 200 bidrag så ett guld smäller verkligen högt, säger Björn Kusoffsky, svensk representant i Design-juryn.

Totalt har nu Sverige 44 lejon, och Cannes är inte ens avslutad. Titan, Film, Integrerat och det stora Grand Prixet återstår.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

DDBCannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.