Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ronald McDonald gör comeback

Publicerad: 4 april 2011, 05:20

För några månader sedan kidnappade och halshögg några finländska konstnärer Ronald McDonald.
Nu gör McDonalds talesclown comeback i snabbmatkedjans reklam.


En hel värld, eller åtminstone delar av USA, upprördes över när vad man trodde var miljöaktivister som hade kidnappat Ronald McDonald från en hamburgerrestaurang för att senare halshugga  den kände representanten för amerikansk snabbmatskultur.

Det visade sig senare vara finska konstnärer som genomfört eventet.

För hamburgerclownen var det antagligen bara till fördel att få så mycket internationell uppmärksamhet. Ronald har de senaste åren tvingats ställa sig i bakgrunden när McDonalds blivit anklagat för orsaka barnfetma.

Men nu gör han stark amerikansk combeack. Under april släpps flera nya reklamfilmer på barnkanalerna. Ronald uppmanar de unga tittarna att gå in på happymeal.com för att ladda ned bilder och foton som de kan dela med kompisar.

Men – påpekar clownen, fråga dina föräldrar om lov först.

– Ronalds jobb är att sprida det roliga och spontana i varumärket, säger Marlena Peleo-Lazar, kreativ chef på McDonalds till USA Today.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.