Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ronald McDonald Hus visar att vardagen fortsätter

Publicerad: 27 November 2018, 15:23

För sjuka barn finns det mycket att ligga sömnlös över. Som nervositeten över julaftonsmorgon.


Ämnen i artikeln:

McDonald'sMcDonaldsNord DDBReklam

På Ronald McDonald Hus kan sjuka barn få bo i närheten av det sjukhus de behandlas på, för att de under sin behandling ska få leva så normala familjeliv som det går.

Det första huset öppnade i Huddinge 1993 och sedan dess har hus även tillkommit i Göteborg, Linköping, Lund och Uppsala. Totalt har närmare 200 000 familjemedlemmar gästat husen.

Nu rullar Ronald McDonald Hus ut sin julkampanj, framtagen av Nord DDB. Kampanjen är uppbyggd kring en pojke med sömnsvårigheter, svårigheter som man som tittare inledningsvis tror beror på nervositet över operationer och provtagningar.

– De insamlade pengarna kommer att användas till att stötta familjer med svårt sjuka barn genom att erbjuda dem ett boende på Ronald McDonald Hus. McDonald's restauranger möjliggör att vi tillsammans kan göra skillnad så att ännu fler familjer får möjlighet att bo tillsammans i en trygg och hemlik miljö, säger Hanna Sandels, generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond.

Utöver filmen med pojken har Nord DDB även tagit fram fyra filmer speciellt framtagna för Twitch, TikTok, Youtube och Snapchat. Alla fyra filmer följer det format de ska visas i med skillnaden att alla utspelar sig i ett Ronald McDonald Hus.

Arbetsgrupp:

NORD DDB:

Andreas Dahlqvist, CCO

Joel Ekstrand, art director

Petter Dixelius, copywriter

Lina Gooch, business director

Jesper Andersson, planner

Jeanette Ytterman, account director

Daniel Liljas, graphic designer

Edith Sundberg, graphic designer

Victor Forsberg, account manager

Robin Löthberg, social media manager

Sebastian Reinbring, graphic designer

Tor Westerlund, graphic designer

Olle Lindholm, motion graphics

Byråproducent: Johan Svensson, Always Frank

Produktionsbolag: POM Picutres

Regissör: Malin Ingrid Johansson, POM Pictures

Executiv Producent: Alexander Blidner, POM Pictures

Producent: Joi Persson

DOP: Robin Asselmeyer

Musik: "Daring to love" Ane Brun
Music Supervision: Li Stanley/Ohlogy

PR-byrå: Prime

Mediabyrå: OMD

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.