Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rönnberg startar ny byrå

Publicerad: 30 september 2009, 15:16

Bosse Rönnberg har startat en ny reklambyrå, Pryce Hosk Associates, tillsammans med tre kompanjoner. – Vi ska se till att kommunikationen skapar goda affärer, säger han.


truefalse

Bo Rönnberg är i gång med en ny reklambyrå tillsammans med Måns Jacobsson Hosk.

Pryce Hosk Associates har smugit i gång sin verksamhet under våren. De fyra delägarna är Måns Jacobsson Hosk, Johannes Berg, Thomas Olsson och Bo Rönnberg. De äger 25 procent var i byrån där Thomas Olsson och Johannes Berg står för det organisatoriska och Måns Jacobsson Hosk och Bosse Rönnberg för det kreativa.
– Vi tror att det blir en bra kombination, säger Måns ­Jacobsson Hosk.

Dessutom äger Pryce Hosk Associates hälften av designbyrån Kurppa PHA, som drivs av Thomas Kurppa, tidigare Stockholm Design Lab.
– Det är en jätteviktig del av vårt erbjudande, säger Måns Jacobsson Hosk, som är vd för PHA.

Erbjudandet är att synka bolags marknadsföring med deras kunders upplevelse av företaget så att företaget får ut mer pengar av de existerande kundrelationerna.
– Det är svårt för företag att hitta nya kunder i dessa tider, säger Bosse Rönnberg.

Bättre kundrelation
Många konsumentmarknader är mättade med en kundpenetration på 100 procent eller mer. Därför vill byrån hjälpa företag att tjäna mer pengar på de kunder som de redan har genom att förbättra konsumentens upplevelse av företagen.
– Vi vill hjälpa företag att skapa en bättre relation till sina kunder. Vi vill dra kommunikationen ett steg längre och se till att den verkligen skapar affärer, säger Bosse Rönnberg, som blir styrelseordförande för bolaget.

I det erbjudandet är förpackningsdesignen, som Kurppa PHA står för, en viktig del.

En annan central faktor är ett webbaserat mjukvaruverktyg som Thomas Olsson har utvecklat för att ”managera” kundens affär.
– Det koordinerar och planerar alla kundens aktiviteter, säger Måns Jacobsson Hosk.

På kundlistan står SF Any­time, Däckia, Datumlotteriet och Altia, den finska motsvarigheten till Vin & Sprit. Kurppa PHA har kunder som Tele2, Galleri Kleerup och Synsam Nordic.

För Tele2 har bolagen lanserat två prototyper till nya konceptbutiker i Skärholmen och Kista. Där har de fyllt butikerna med telefoner förpackade med abonnemang och till­behör, allt enligt den analys som de har gjort av hur folk vill köpa en mobiltelefon.

Nyfiken och sugen
Bosse Rönnberg har drivit sin egen verksamhet i Rönnbergs Revision sedan 2004 när han sålde Collaborate.

Vad är det som gör att du vill starta en ny reklambyrå nu?

– Jag vet inte … Det är väl ett slags nyfikenhet. Jag tycker det är kul och jag vet inte vad jag skulle göra annars. Och i det här gänget händer saker som jag inte skulle ha kommit på själv. Nu är jag sugen igen. Och det kan ju låta lite korkat men jag tycker att jag fortfarande har något att bidra med.
– Vi i reklambranschen har hamnat lite grann i underhållningsbranschen. Jag tycker man ska ha större ambitioner. Det finns reklamfilmer som jag har sett så många gånger att jag kan varje klipp, lik förbaskat minns jag inte om den gör reklam för bilar eller blöjor. Många vd:ar lutar sig mot ökad reklamerinran och känne­dom, men jag frågar mig alltid om kännedom alltid ger affärer, säger Bosse Rönnberg.
– Skandia ökade sin känne­dom dramatiskt när ledningen satt åtalad, men jag tror inte de tjänade på det.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.