Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rosa framtid för Acne

Publicerad: 30 Oktober 2008, 14:09

Acne Digital och Acne Film öppnar kontor i USA. Det sker i ett Hare Krishna-tempel i Venice i Los Angeles.


Här öppnar ACNE sitt kontor i LA.

Acne Film har varit representerade i USA i drygt fem år, Digital i ett år. Nu lämnar de agenten RSA och öppnar istället eget kontor.
– Framförallt innebär detta att vi får kontroll över produktionerna själva och att vi kan välja mer vilka projekt vi gör, säger Richard Björlin, vd på Acne Film.

Det ekonomiska världsläget avskräcker inte.
– Tvärtom, det är nu det gäller att axa. Naturligtvis kommer det att behöva produceras reklam även de närmaste åren och det gäller bara att hålla sig på den absoluta toppen, att vara bland världens bästa. Det är vi och tillsammans med Acne Film kan vi erbjuda någonting helt unikt vilket gör oss väldigt starka, även i tuffare tider, säger Max Ahlborn, projektledare på Acne Digital.

– Vi kan dra nytta av mindre budgetar. I Sverige är vi vana att producera på ett mer ekonomiskt sätt än de gör i USA. Det går att utnyttja det ekonomiska läget till sin fördel, bara man utvecklar och anpassar sig, säger Richard Björlin.

De två produktionsbolagen har slagit ner kontorspålarna i ett rosa Hare Krishna-tempel på Rose Avenue i Los Angeles. Kontoret kommer att vara fast bemannat, men till en början ska produktionen ske i Sverige. I LA kommer Fran McGivern, executive producer, och hennes producent, Amanda Clune, att sitta. De jobbade med Acne på RSA, och det var delvis att de ville följa med som gjorde att kontoret blev av.
– Vi har pratat om att öppna kontor i USA i flera år, men det har inte blivit av. Sedan var det lite som om stjärnorna lade sig i position och allt stämde. Fran var intresserad, och vi hittade en bra och billig lokal. Sedan gick det snabbt, säger Richard Björlin.

Målet med etableringen är varken att bli gigantiskt eller amerikanskt. Den svenska själen är viktig för företagen.  
– Vår kombination av digital kompetens och Acne films kunnande inom regi och historieberättande gör vårt erbjudande till något som byråer efterfrågar allt mer i både Sverige och USA, säger Max Ahlborn.
– Vi är ett svenskt produktionsbolag. Det ska vi fortsätta vara, säger Richard Björlin

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.