Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Rosenlew: Försäljningen är en skandal

Publicerad: 4 september 2013, 06:44

Andreas Rosenlew, ordförande för Grow.

Finländaren Andreas Rosenlew, ordförande för varumärkesbyrån Grow, är starkt kritisk till affären mellan Nokia och Microsoft. Han sågar Nokias ledning och kallar försäljningen för en ”skandal”.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftAndreas RosenlewNokia

Affären är väldigt känslomässigt laddad i Finland då Nokia i så många år har varit landets flaggskepp. Resumé skrev i går om att flera analytiker menade att Nokia såldes för reapris. Och Kalle Kilii, huvudförtroendeman för Nokias högre tjänstemän i Tammerfors, fruktar att Microsoft bara vill köpa ut en konkurrent från marknaden, enligt Dagens Industri,

Andreas Rosenlew menar att finska Nokias ledning gjort flera avgörande strategiska misstag på senare år och att det skandal att ledningen inte kunde hantera sin ledande ställning för fem-sex år sedan. Han menar att den tidigare ledningen med Jorma Olila i spetsen behandlats med silkesvantar av media.

– Även om de räddade företaget i början av 90-talet och byggde en fenomenal framgång lyckades de rasera bolaget under de följande tio åren, säger Rosenlew och nämner beslutet att tillverka vikbara telefoner som ett exempel.

Det gav Samsung ett ”rejält fotfäste”, menar Rosenlew. Ett stort problem var att det inte fanns några nej-sägare i den inåtvända Nokia-kulturen.  

– Spiken i kistan var för fyra år sedan när Nokia bestämde sig för att att använda den oprövde tekniska plattformen Windows i stället för etablerade Android. Det anmärkningsvärda är att nedgången har pågått så länge, säger Andreas Rosenlew till Dagens Industri.

Det Finlands näringsliv bör lära sig, menar Rosenlew, är att man måste bli mer mottagliga för influenser utifrån.

– Företagsledningar är för likriktade. Mångfald ger styrka, säger Rosenlew till DI.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.