Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Round & Round stänger ned verksamheten

Publicerad: 31 Augusti 2018, 11:43

The North Alliance vd Thomas Høgebøl.

Foto: Andreas Elgstrand

Resumé kan nu berätta att The North Alliance väljer att lägga ned Round & Round, trots att byrån ekonomiskt sätt utvecklats väl. I samband med nedläggningen erbjöds inga anställda nya tjänster inom NoA.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølThe North AllianceÅkestam HolstRound & RoundReklam

För knappt tre år sedan lanserades Round & Round av The North Alliance-nätverket. Byrån startades av Åkestam Holsts dåvarande kreativa chefer Hanna Björk och Andreas Ullenius tillsammans med ett gäng andra medarbetare från byrån samt Henrik Hallberg från Jung Relations.

Den nya byrån skulle fungera inom NoA-nätverket och bidra med kompetens både inom reklam men även pr-området. "En reklambyrå som tänker som en pr-byrå och arbetar som en contentbyrå" som de själva beskrev det. Stort fokus har sedan starten legat på att utföra ständiga insatser snarare än enskilda kampanjer.

– Reklambyråer har alltid pratat om att behålla sitt utifrån-tänk. Jag vet inte hur många gånger man har sagt till kunderna att "nu tänker ni inifrån och ut", och att det är fel. Vi tänker precis tvärtom och börjar inifrån från företagets idéer, strategier och befintliga kunder, berättade Andreas Ullenius i samband med lanseringen.

Sedan dess har Round & Round jobbat med kunder som Björn Borg, iZettle, Ikano, Fjällräven och Bokus utöver arbete för andra NoA-kunder. Samtidigt har ekonomin utvecklats väl. Redan under första året hade Round & Round en byråintäkt på närmare tio miljoner kronor, 2017 landade den på 15 miljoner kronor. Rörelseresultatet låg båda åren på 7,26 procent.

Men nu kan Resumé berätta att NoA och ledningen för Round & Round strax innan sommaren beslutade sig för att lägga ner verksamheten, trots de relativt goda resultaten. Efter att Edelman Deportivo oväntat valde att stänga ned den svenska verksamheten, vilket Resumé avslöjade under gårdagen, innebär det att två byråer med liknande erbjudande lagt ned på kort tid. När Resumé når NoA-vd:n Thomas Høgebøl bekräftar han uppgifterna.

Vad ligger bakom beslutet?

– Round & Round levererade ett överskott 2017 så det är inte i huvudsak ekonomiska hänsyn som legat bakom beslutet. Trots att Round & Round har haft många spännande uppdrag har vi inte sett tillräckligt stor potential i tillväxten, vilket nu gör att vi inte väljer att fortsätta satsningen. NoA har haft en fantastisk utveckling sedan starten, och vi är stolta över de satsningar, det hårda arbete och det mod som ligger bakom alla initiativ inom koncernen, skriver Thomas Høgebøl i ett mejl.

Thomas Høgebøl menar att NoA vill fokusera sina resurser på de erbjudanden och de byråer där de ser störst tillväxtmöjligheter.

– Det betyder inte att satsningar som vi väljer att avsluta är misslyckade men vi behöver väga möjligheter mot varandra och ibland välja bort saker till förmån för andra initiativ.

Vad händer med de anställda?

– Eftersom Round & Round helt avvecklar sin verksamhet väntar nya arbetsplatser, det är individuellt vart de anställda kommer att fortsätta sina karriärer.

Kommer de att erbjudas nya tjänster inom NoA-nätverket?

– Det pågår en del diskussioner samtidigt som andra redan hittat nya utmaningar på annat håll. Från vår sida har Round & Rounds anställda varit mer än välkomna att söka andra tjänster i NoA om de vill.

Kommer kunderna att tas över av andra byråer inom NoA-nätverket?

– Några kunder kommer att övergå till andra byråer inom NoA men vad som händer med övriga kunder får våra dialogerna med dem utvisa. I slutändan är det givetvis upp till dem hur de vill göra, avslutar Thomas Høgebøl.

Resumé har även sökt Hanna Björk och Petra Seiler Albrektsson på Round & Round som hänvisar till Thomas Høgebøl.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.