Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Roy Andersson: "Sponsring är så fult"

Publicerad: 10 November 2014, 15:19

Sveriges ende Guldlejon-belönade filmskapare Roy Andersson säger nej till all sponsring. – Då betalar jag hellre privat, säger han.


Ämnen i artikeln:

Roy AnderssonHandelshögskolan

700 besöker den svenska galapremiären av Roy Andersson Guldlejon-belönade "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" – på Rigoletto.

Filmen handlar om vår tids tillkortakommanden och det är första gången som en svensk film har vunnit Venedigfestivalens huvudpris, enligt DI.

Han följer upp med en fest i sin kombinerade studio, kontor och bostad på Östermalm för hundratalspersoner.

Roy Andersson betalar allt ur egen ficka eftersom han tycker att sponsring är så "fult".

– Vi har fått mängder av erbjudanden, bland annat om flera pallar med öl, säger han till DI.

Men det blir alltså kalla handen så fort något rör sponsring.

Roy Andersson menade att det hela började redan på 1980-talet då ekonomer tog över reklambranschen och Handelsstudenter började anlita företag som sponsorer till sina föräldrars fester.

Roy Andersson ser också produktplacering som ett otyg, medan reklam är något öppet och ärligt ett slags "hederlig kapitalism", enligt Roy Andersson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.