Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Roy vill lyfta kvinnorna

Publicerad: 11 september 2008, 11:22

Roygalan ska i år bli större och bättre än tidigare år. Med en expodag och det nya priset Young Directors hoppas man lyfta fram kvinnliga reklamfilmsregissörer.


Markus Ahlm.

I år arrangeras reklamfilmstävlingen Roy av Sveriges Reklamfilmsproducenter för sjätte gången. Förra året var nyheten Folkets pris som man gjorde i samarbete med Aftonbladet. Årets nyheter är en expodag och showcaset Young Directors.

– Vi kommer att ha utställningar, spännande talare samt intressanta paneldiskussioner. Vi är nischade och sitter på en enorm mängd specialkunskaper om vår del av branschen. Vi vill i år lyfta fram det ännu mer, säger  Markus Ahlm , Roy-general tillika producent på Social Club.

Young Directors inför man för att produktionsbolagen ska kunna visa upp sina nya begåvningar. Förhoppningen är att man på det sättet också ska kunna rikta strålkastarljuset mot de kvinnliga reklamfilmsregissörer som är på frammarsch.

– Vi hoppas få fram nya stjärnor och framför allt kvinnliga regissörer som fortfarande är väldigt få i branschen. Det här är vårt sätt att lyfta fram dem och förhoppningsvis inspirera fler tjejer att få upp intresset för att regissera.

Webbfilmen är på stark frammarsch, hur påverkar det tävlingen?
– Jag tror att många produktionsbolag har varit oroliga för att deras kunder allt mer ska flytta pengarna till interaktiva medier. Men det har visat sig att investeringarna i reklamfilm inte har minskat. Det visar att vi inte lever i en antingen eller-värld utan i en både och-värld, säger  Markus Ahlm  och fortsätter:

–Samtidigt är det en spännande utveckling att se hur reklamfilmer på webben utvecklar sig och det kommer även att synas i Roygalan framöver.

Roygalan kommer att äga rum den 16 oktober på Göta Lejon. Där kommer det att delas ut priser till bästa reklamfilm, bästa regissör, bästa fotograf, bästa animation och specialeffekt samt Folkets pris.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.