Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Roy-vinnaren: ”Den bästa kreativiteten finns i Sverige”

Publicerad: 22 Oktober 2015, 13:37

Gustav Johannson tog emot pris på Roygalan.

Foto: Pax Engström.

För tre år sedan blev han Kycklingstipendiat. Igår tog regissören Gustav Johansson storslam på Roygalan. Nu prisar han den svenska kreativiteten.


Ämnen i artikeln:

New LandRegissörBjörn RietzVolvo CarsZlatan IbrahimovićGustav JohanssonReklamfilm

Gustav Johansson prisades igår som "Bästa regissör" på Roygalan. Dessutom vann filmen "Vintersaga" för Volvo Bästa reklamfilm samt belönades med ett antal specialpriser. För regissören på New Land var det en speciell kväll.
– Det var grymt roligt. Vi var där hela gänget som har gjort det tillsammans. Alla projekten har varit väldigt långa och krävande med mycket folk inblandade. Det var verkligen ett teamarbete för att få ihop filmerna, från kund och byrå till produktionsbolag och postproduktion, säger han.

Vad betyder det för dig personligen att bli Årets regissör?
– I morse tänkte jag "kommer det här att förändra något?". Förmodligen inte. Men självklart är det fantastiskt att få uppskattning för det jag för och sättet vi jobbar på. Det betyder mycket att ha det som en morot.

Det har gått fort för Gustav Johansson. År 2009 gick han ut från Berghs. 2012 belönades han med Kycklingstipendiet och för ungefär ett år sedan lämnade han Camp David för att starta New Land tillsammans med Erik Torell. Nu har han alltså vunnit det finaste priset en reklamfilmsregissör kan vinna i Sverige.
– Det har varit en naturlig utveckling. Nu driver jag New Land tillsammans med Erik Torell, och det är mycket tack vare det som vi har kunnat ta steget vidare. Också samarbetet med Forsman & Bodenfors, som verkligen har gett mig friheten att kunna göra filmer som bygger mer på känsla och ton snare än en klassik reklamfilmsidé, säger han.

Hur väljer du projekt?
– Jag försöker vara ganska selektiv. Jag väljer projekt där det ges tillfälle att göra något utanför ramen och där det finns ett starkt varumärke att jobba med. De ska ha något som genomsyrar all kommunikation. Volvo är fanatiskt exempel på det. Jag tittar på vad det är för varumärke och vad de vill kommunicera, och om det finns möjligheter för mig att addera något.

Hur mycket jobbar du i Sverige kontra internationellt?
– Jag jobbar mycket utomlands, men jag tycker att den bästa kreativiteten finns i Sverige och Skandinavien. Jobben här är betydligt mer intressanta just nu än utomlands. Det handlar om de varumärken och starka byråer som finns här. Den är helt annan självklarhet. Det kan vara tungt som regissör att jobba emot istället för med kunderna och byråerna.

Vad har du för kreativ vision i ditt regissörskap?
– Jag gillar att jobba med känslor och att göra det med alla medel – både musik och bild. Känslan som inte riktigt går att sätta fingret på alltid.

En av filmerna som du vann för var 805 Million Names med Zlatan. Hur var han att jobba med?
– Han var ju vår kund i det projektet. Han var helt fantastik att jobba med och är en sjukt inspirerande person. Han gjorde vad han sa att han skulle göra. Han sa flera gånger att han skulle göra mål i matchen – och sen gjorde han det. Han är väldigt självklar i sin person.

Vad jobbar du med för projekt framöver?
– På New Land håller vi på med ett gäng projekt som ska produceras innan jul. Så vi är mitt uppe i flera produktioner. Sedan kommer en musikvideo som jag har gjort för Seinabo Sey nästa vecka.

Har du som mål att regissera långfilm eller tv-serier i framtiden?
– Ja, absolut. Det är väl någonstans målet för alla. Men det får ta sin tid. Det är inget jag stressar med.

Här är filmerna som han prisas för:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.