Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Royfilm utmanar reklambranschen

Publicerad: 10 november 2014, 14:54

Skärmdump från filmen

I samband med Roygalan har en ny film släppts för initiativet ”1 av 3” där reklambranschens utmanas att göra något åt den skeva könsfördelningen inom regissöryrket.


Årets Roygala handlar om initiativet ”1 av 3”. Nu släpps filmen som uppmanar kreatörer, byråproducenter och marknadschefer att inse vikten av att låta alla regissörer oavsett kön ge sin syn på manus och idéer för att få en större mångfald i berättandet.

– De flesta produktionsbolag har ryckt upp sig och representerar numera både kvinnliga och manliga regissörer. Men det är ingen vits att ha tjejer på reelen om de inte efterfrågas säger Ysabel Knyphausen, kommunikationsansvarig för Roygalan, i ett pressmeddelande.

Initiativet ”1 av 3” syftar till att ge en enkel och logisk rekommendation i pitchförfarandet genom att ge reklambyråerna verktyget att tänka annorlunda och framförallt ge kvinnor chansen.

– Vi har jobbat i över fyra år med den här frågan och är nu först i världen med de nya rekommendationerna. Reklam är en del av berättelsen om vår samtid och med ett balanserat perspektiv skapar vi bilder om hur det faktiskt ser ut, säger Henrik Eriksson, ordförande Reklamfilmssektionen i Film&TV-Producenterna, i en kommentar.

Illustration och Animation: Mia Nilsson
Regi: Sara Haag/Mia Nilsson
Ljud: Redpipe
Reklambyrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Film&TV- Producenterna

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.