Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Ruth vann Ecpat

Publicerad: 28 Maj 2009, 08:57

För en tid sedan började Ecpat leta efter en reklambyrå. 113 intresseanmälningar kom in. Nu har Ruth vunnit uppdraget.


Ämnen i artikeln:

RuthEcpat

– De blev överraskande av att det var så många byråer som hörde av sig. Totalt var det 113 byråer som visade intresse. Vi hade två möten med dem innan de bestämde sig för oss, säger Johan Wendborg, projektledare på Ruth.

Pitchen blev klar för cirka två veckor sedan. Ruths jobb blir nu att vässa kommunikationen och väcka allmänhetens opinion och därigenom även makthavares och politikers engagemang för barnsexhandelsfrågan.

Ecpat Sverige är en ideell organisation. Organisationen arbetar mot det kommersiella sexuella utnyttjandet av barn. Varje år begås mängder av köp för sexuella övergrepp på barn ute i världen, bland annat av svenskar.

Vad sökte Ecpat?
– De sökte en byrå som hade kreativ höjd och förståelse för deras problem. Problemet idag är främst att det är en växande handel av sexuellt utnyttjande av barn men medvetenheten om problemet har inte växt i samma takt. Det görs för lite. Ecpat Sverige jobbar bara med den svenska delen och det är bara det som vi ska jobba med, säger Wendborg. Han fortsätter.

– Vår uppgift blir att få folk att prata om det här och inte känna att det är något som sker långt borta.

Uppdraget är delvis ett pro bono uppdrag.
– Vi kommer att få betalt för vissa utlägg.

Varför vill ni ha den här kunden?
– Det känns som ett relevant och ett intressant uppdrag. Det finns ett tydligt problem men väldigt komplext. Rent kommunikativt är det intressant hur man ska få ut budskapet utan att skrämmas.

Ruth

Arbetsgrupp: Henrik Täppmark AD, Johan Fredrikzon Copy, Johan Wendborg Projektledare

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

RuthEcpat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.