Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ryanair i reklambråk – igen

Publicerad: 4 mars 2010, 07:27

För två år sedan kallade budgetflygarna Ryan Air den brittiska reklamövervakaren ASA för Monty Pythonesque. Men när Ryanair kände sig illa behandlad i konkurrentens reklam krävde man åtgärd från ASA. Och ASA gav Ryanair rätt.


Ämnen i artikeln:

Ryanair

Ryanair och Advertising Standards Authority, ASA, har en lång och konfliktfylld relation. Förra året tröttnade ASA, efter att flygbolaget struntat i alla regler och vägrat att räta sig efter ASA:s påpekanden, och överlämnade ärendet till det brittiska handelsdepartementet .

Året dessförinnan hade ASA förbjudit Ryanair att använda reklam med en Britney Spear-lookalike. Det var då som ASA fick benämningen Monty Pythonesque.

Vid andra tillfällen har Ryanair hävdat att ASA står för Absolutely Stupid Asses.

En annan aktör som Ryanair gärna häcklar är lågpriskonkurrenten Easy Jet .

Men när EasyJet svarade med samma mynt i sin reklam blev det surt på Ryanair.

”Who loves flying you to the place you actually booked?”, frågar Easy Jet i reklamen och noterar att Ryan Air landar på flygplatser som ligger långt från destinationerna.

Då gick alltså Ryanair till ASA och påpekade att flera av de flygplatser man använder har utsetts till officiella flygplatser av International Air Transport Association IATA. Och om det inte är en officiell flygplats så skriver man ut det.

Och gamla antagonisten ASA har nu gett Ryanair rätt på alla punkter.

EasyJets brittiske chef säger till Campaign att han är besviken.
– Det är känt att EasyJet flyger till de stora flygplatserna medan Ryanair landar på flygplatser som kan ligga två timmars bussfärd från destinationen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ryanair

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.