Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Rynkorna skulle försvinna med "laserns hastighet" – L'Oréal åker på miljonsmäll

Publicerad: 13 Mars 2013, 15:23

L´Oréals annons i tidningen Må Bra januari 2012

Redan 2010 förbjöds kostmetikaföretaget L'Oréal att marknadsföra sina produkter som rynkreducerande av Marknadsdomstolen. Trots förbudet fortsatte man att hävda att produkterna minskade rynkorna med en viss procentsats i marknadsföringen. Nu tvingas man att böta en miljon kronor.


Ämnen i artikeln:

L'Oréal

Den första december 2010 varnade Marknadsdomstolen L'Oréal för att använda vissa påståenden i sin marknadsföring. Enligt den sju punkter lång listan förbjöds man bland annat att hävda följande om sina produkter: "rynkorna reduceras med laserns hastighet", "minskar rynkorna i ansiktet med 70 procent" och "reparera rynkor".

Företaget fick heller inte använda bilder som vilseleder konsumenterna om produktens effekter.

Efter domen i Marknadsdomstolen 2010 har L'Óréal marknadsfört sina ansiktskrämer på de egna webbplatserna vichyconsult.se och loreal-paris.se samt i Tidskriften Må Bra:s första nummer 2012.

Konsumentombudsmannen (KO) yrkade att Stockholms Tingsrätt ska förpliktiga LÓréal att betala en miljon kronor i vite till svenska staten.

Detta eftersom L'Oréal, enligt KO, har trotsat Marknadsdomstolens förbud att påstå att ansiktsrynkor skulle reduceras med en viss procentsats och minska med "laserns hastighet" för den som använde företagets ansiktskrämer.

I medellade Stockholms Tingsrätt sin dom. Rätten går på KO:s linje och kräver L'Oréal på en miljon kronor i vite.

LÓréal meddelar att man kommer att överklaga tingsrättens beslut via ett pressmeddelande:

– Vi är naturligtvis besvikna på det här beslutet. Vi använder vetenskapligt erkända metoder för att utvärdera våra produkters effektivitet. L’Oréal följer lokala föreskrifter, EU- direktivet och den
europeiska kosmetikaindustrins riktlinjer. Vi anser att det vi säger i reklamen är sant, att den baseras på produkternas dokumenterade effekt och att den inte bryter mot det tidigare beslutet i marknadsdomstolen, Vi
kommer nu att analysera dagens beslut och överväger att överklaga till högre instans, säger Maria Mossenberg, kommunikationschef för L´Oréal Sverige AB.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

L'Oréal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.