Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

S-kongressen drar in två miljoner i reklam

Publicerad: 3 april 2013, 08:00

Stefan Löfven, S-ledare.

Foto: Scanpix

S-kongressen som startar i dag i Göteborg är extremt lobbyistutsatt. De flesta större företag och organisationer skickar dit sitt public affairsfolk för att prata med ombuden. Men lobbykontakterna är också en lysande reklammöjlighet för partiet. Socialdemokraterna drar in över två miljoner på utställare som vill få kontakt med S-ombuden.


Socialdemokraternas nye kanslichef och partikassör Hans Dahlgren kan gå omkring och mysa i kongressfoajén i Göteborg i dag. Utrymmena utanför kongresshallen hyrs ut till företag och organisationer som vill påverka ombuden. Det gör att partikassan stärks med en rekordintäkt över två miljoner under de fem dagar kongressen pågår.

62 utställare som inte tillhör arbetarrörelsen betalar mellan 20 000 och 34 000 kronor för en monter i utställarhallen. Att ta plats med en broschyr i kongressväskan kostar 15 000 kronor. S-ombuden exponeras för argument, broschyrer och giveaways i en rekordskala för en partikongress.

En stark närvaro har de privata vårdföretagen. Frågan om vinster i vården blir en het debattfråga under kongressen. På plats finns bland annat Attendo, Aleris, Capio, Vårdalsstiftelsen, Vårdföretagarna, Academedia, Friskolornas riksförbund och Svenskt Näringsliv.

Även de stora medieföretagen finns med i utställningshallen: SVT, TV4, DN, SvD, Expressen och Arbetet (tidigare LO-tidningen).

Energibolagen är alltid aktiva i de här sammanhangen. På S-kongressen finns bland annat Vattenfall, E.On, Energigas Sverige, SKB och Preem.

Andra utställare på plats: Systembolaget, Tobaksfakta, Swedbank, Folksam, Riksbyggen, HSB, Unionen, SSNF, Envac, Göteborgs Hamn, Resurstorget, Fastighetsägarna, Telia, LRF Mjölk, Skandia, Humana, Flexator, Jernhusen, Boehringer Ingelheim, Återvinningsindustrierna, Företagarna, Säkerhets- och försvarsföretagen, Jägarförbundet, Pfizer, Nyköping-Östgötalänken, Norrbotniabanegruppen, Nya Ostkustbanan, Europakorridoren, Bombardier, Diaverum, Hyresgästföreningen, Svenska Läromdedel, Fores, Mattecentrum, MKG, Hörselskadades riksförbund, Lärarnas Riksfölrbund, Pensionärsförbundet, PRO, Vårdförbundet, Famna, Antenn Consulting, Förpacknings- och tidningsinsamlingen, Greenpeace, Astma- och allergiförbundet, Fältbiologerna, Livsmedelverket och Rederiservice.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.