Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

S-konsult dömer ut S-kampan

Publicerad: 15 september 2010, 15:06

En valkampanj är svår att styra om. Speciellt de sista dagarna. Men det går att köpa plats i region- och lokaltidningar och knacka fler dörrar för att öka mobiliseringen. Och S borde koncentrera budskapet som i år har varit menlöst, menar S-konsulten Pär Lönegård.


Ämnen i artikeln:

Mona SahlinSocialdemokraterna

truetrue2020-09-10T17:06

S-konsulten Pär Lönegård skulle hellre sett ett budskap som lyfte fram Mona Sahlin.

Pär Lönegård har i några val svarat för Socialdemokraternas köp av medie­plats. I dag är han fristående konsult och medlem i den europeiska föreningen för politiska konsulter, EAPC.
– Det är jättesvårt att förändra läget på bara några dagar. Fortfarande har nog slutdebatterna i tv en viss betydelse. Bland köpta medier är det mesta bokat, men jag tror att man försöker köpa mer plats i region- och lokaltidningar, säger Pär Lönegård.

De sista dagarna handlar det också om att koncentera budskapet.
– Reklam är förpackningen, men den kan vara mer eller mindre tydlig. Jag tycker Social­demokraterna skulle ta bort det menlösa ”Vi kan inte vänta” och de fula tumme upp och tumme ner.

Så hur skulle budskapet se ut?
– Fler jobb och bättre välfärd kontra sänka skatter. Och det måste självklart handla om Mona Sahlin som statsministerkandidat. Hon måste lyftas fram.

Andra som kan ge draghjälp?
– Ingvar Carlsson. När M framställer sig som bättre sossar än S är det han som bäst definierar en riktig social­demokrat. Kanske också Margot Wallström, men det är väl tveksamt hur det kan kombineras med hennes FN-uppdrag.

År 1994 satt Pär Lönegård i S-högkvarterets Valhall tillsammans med bland andra Mona Sahlin och Bo Krogvig.
– Då med vinden i ryggen handlade det inte om att säkra kärnväljarna de sista veckorna utan att jaga nya väljare. Vi valde helt bort S-pressen i annonseringen de sista veckorna. Nu handlar det om att också nå kärnväljarna.

Hur?
– En klassisk kampanjmetod som har kommit tillbaka efter att ha haussats upp i USA är dörrknackning. De sista dagarna är det rätt att satsa allt på mobilisering, säger Pär Lönegård.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.