Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

S-rörelsen skapar inhousebyrå – Studio 68

Publicerad: 21 mars 2014, 15:23

Jan Larsson, valgeneral Socialdemokraterna.

Foto: Andreas Elgstrand.

Socialdemokraterna och SSU introducerar en snabbrörlig inhousebyrå – Studio 68. SSU hakade bland annat på skandalen vid Hälsans förskola häromdagen och lanserade #knäckebrödslinjen i samma veva. – Hastighet blir allt viktigare när det gäller att nu ut till gräsrötterna och allmänheten. Knäckebrödslinjen är ett bra exempel på hur Studio 68 ska jobba, säger Jan Larsson, valgeneral på Socialdemokraterna.


Ämnen i artikeln:

GranathSSUJan LarssonDeportivoSocialdemokraterna

Studio 68:s mål är att fånga upp ett engagemang och omvandla det till ”digital organisering och aktivism.”

Socialdemokraterna samarbetar med Granath sedan tidigare, medan SSU anlitar Deportivo.

Tanken att Granath och Deportivo fortsätter att jobba med de större kampanjerna, medan Studio 68 tar hand mer om snabbrörliga insatser.

Varför är hastighet så viktig idag?
– Information och kommunikation blir snabbare och snabbare för varje kvartal och tekniken driver den här utvecklingen, säger Jan Larsson.

Valgeneralen menar att den nya tekniken inte bara gör att det går snabbt att återproducera alltifrån texter till filmer, utan att man också kan sprida informationen lika snabbt.

– Sociala mediers snabba utveckling gör att det går att få viral spridning. Vi kan också haka på en nyhet från tv eller radio från dagen innan, säger Jan Larsson.

Han räknar med att den nya inhousebyrån ska bestå av 8-10 personer – man har redan plockat in Jakob Ohlsson från Reformact, som är en digital kampanjbyrå.

– Vi vill få in kreativa människor som kan tänka sig att jobba med det här i en politisk miljö. Vi kommer kanske inte att konkurrera med lön, utan tror snarare att vi kan konkurrera med Sveriges kanske mest spännande arbetsplats och uppdrag. Vi erbjuder en meningsfull arbetsuppgift om man vill vara med och bidra till att Sverige byter regering, säger Jan Larsson.

Var knäckebrödslinjen framtagen av Studio 68?
– Nej, det här skedde inhouse av andra människor. Vi har redan kompetensen inhouse och tanken är också att integrera partiet och ungdomsrörelsen med Studio 68, säger Jan Larsson.

Han påpekar att det visserligen är viktigt att sprida information till gräsrötterna och allmänheten, men grundtanken med Studio 68 är att engagera folk så att man delar med sig av informationen och mejladresser.

Så det blir en motsvarighet till dörrknackningar?
– Ja, för att nå ut till yngre människor under längre perioder. Målet är att få dem att gå uppför engagemangstrappan steg för steg genom att dela information i sociala medier och sedan kanske inte bara bli väljare, utan även gå med som medlem i partiet, säger Jan Larsson.

– Det här är också en del i satsningen på digital organisering. Framförallt bland unga väljare finns en förväntan att kunna delta i de politiska kampanjenra på nätet. Det här är en satsning på att bygga kompetens för att kunna möjliggöra detta för fler, säger Vidar Aronsson, valgeneral på SSU.

Studio 68 jobbar självständigt, men ska ha S och SSU som enda uppdragsgivare.

(S)medjan har varit med i arbetet med Knäckebrödslinjen – (S)medjan är en grupp kommunikatörer som fungerar som en resurs och ett bollplank till S-rörelsen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News