Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

S släpper kritiserad kampanj

Publicerad: 28 Augusti 2014, 10:16

Kampanjen som fått alliansen att se rött.

Socialdemokraterna kartlade privatpersoners mejl till FP-toppen Lotta Edholm och Filippa Reinfeldt (M). Mejlen används nu i i en kampanj i Stockholm, med start i dag.


Socialdemokraternas agerande i detta fall har anklagats för ”dirty campaigning”.

– Det är kränkande att enskilda nu riskerar att bli uthängda i en socialdemokratisk smutskampanj, sa Lotta Edholm till Expressen.

I dag släpptes den kontroversiella kampanjen där S genom att utnyttja offentlighetsprincipen tagit del av privatpersoners mejl till Lotta Edholm, folkpartistiskt skolborgarråd i Stockholm, och Filippa Reinfeldt, Stockholms moderata sjukvårdslandstingsråd.

Brevkampanjen ingår i S-konceptet Framtidskontraktet för Stockholmsregionen.

– Förutom Lotta Edholms oro vill jag gärna framhålla att vi inte mött kritik, och jag vill också betona att det inte handlar om privata mejl utan om offentliga handlingar från personer som sagt ja till att bli publicerade, de flesta vi kontaktat har varit jätteglada över att få fler läsare till sina berättelser. Snarare är det så att flera stockholmare har hört av sig och vill dela sina berättelser, säger Lisa Hedin, kommunikationschef på S i Stockholmsregionen.

Socialdemokraterna kallar det att man ”ger bort reklamutrymme till stockholmare” och har avsändarnas godkännande.

– Vi har gjort läxan. Vid förra valet visste många väljare inte riktigt vad vi ville. Nu är vi tydliga med det. Framtidskontraktet presenterar våra fyra viktigaste löften för Stockholmsregionen. Valet står mellan fortsatta skattesänkningar och privatiseringar eller gemensamma investeringar i jobb, skola, vård och bostäder, säger Helene Hellmark Knutsson (S), finanslandstingsråd i opposition, i ett pressmeddelande.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.