Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

S slår ifrån sig kritiken om ”pursvenska” valfilmerna

Publicerad: 8 Augusti 2014, 09:51

Bild ur Socialdemokraternas valfilm om vården

SvD:s Per Gudmundson uppmärksammade att det inte förekommer några invandrare i Socialdemokraternas valfilmer. Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö slår ifrån sig kritiken. – Vi befinner oss bara i början på valrörelsen, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Val 2014GranathGranath HavasNina WadensjöSocialdemokraterna

Socialdemokraternas tre filmer om skolan välfärden, skolan och jobben är producerade av produktionsbolaget Atmosför och partiets reklambyrå Granath/Havas.  

I en ledare i Svenska Dagbladet tar Per Gudmundsson upp att inga invandrare förekommer i Socialdemokraternas valfilmer. Skribenten tolkar valfilmerna som att Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven vill "nå pursvensken".

"Rösterna han kan vinna från invandrarna är inte så många att det är värt risken att de inrikes födda inte ska känna igen sig i reklamen", skriver Per Gudmundsson bland annat i sin ledartext.  

Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö slår ifrån sig kritiken:  

– Vi befinner oss bara i början på valrörelsen. Och Per Gudmundsson kan vara lugn. Vår kampanj innehåller väldigt många fler delar.

Har mångfalden varit uppe till diskussion?
– Jag vill inte berätta för mycket om vår valkampanj redan nu, men självklart tänker vi på det.

Vilket ansvar har partiet att lyfta fram andra grupper än etniska svenskar i sin kommunikation?
– Vi vill visa ett Sverige som människor känner igen sig i, och det kommer vi att göra på många olika sätt.

Vad säger du om Per Gudmundssons påstående att filmerna visar hur Stefan Löfven vill nå "pursvenskarna"?
– Han får lugna sig lite. Det här är bara början av vår valkampanj.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.