Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så använder de Brangelinas skilsmässa för att sälja resor

Publicerad: 23 september 2016, 08:39

Norwegian var snabba med att haka på nyheten om Hollywoodparets skilsmässa.

"Brad är singel!". Norwegians snabbfotade Facebook-annons efter att de båda Hollywoodstjärnorna skiljer sig har fått stor spridning.


Ämnen i artikeln:

NorwegianFacebookBrad Pitt

I tisdags slog nyheten ned som en bomb i kändisvärlden: powerparet Angelina Jolie och Brad Pitt går skilda vägar efter sitt fleråriga äktenskap. Ett varumärke som var snabba med att haka på tåget var Norwegian. I en norsk Facebook-annons som gick live igår är budskapet att flygbolaget erbjuder den snabbaste vägen till Brad Pitts hjärta. Mottageran erbjuds sedan att köpa en biljett – enkel väg – till Los Angeles för knappt 1200 norska kronor. Annonsen gick även i den norska kvällstidningen VG.

Byrån som ligger bakom idén och utförandet är Try. I en intervju med Kampanje berättar Norwegians kommunikationschef Lasse Sandaker-Nielsen att de på Facebook fick tusentals likes och delningarn inom loppet av bara några timmar.
– Responsen i sociala medier har varit väldigt positiv. De som har kommenterat den tycker att det är okonventionellt och roligt, säger han till sajten.

Men flygbolaget har också fått kritik. Dels för att de utnyttjar en personlig tragedi som skilsmässan innebär för att marknadsföra sina resor, dels för att Brad Pitt enligt uppgift anklagas för barnmisshandel.

Lasse Sandaker-Nielsen viftar bort kritiken i Kampanje:
– Det här är en nyhet som alla medier skriver om. Vi är upptagna med att berätta om våra låga priser och destinationer. Kan vi samtidigt vinkla på aktuella händelser ger det en effektiv tilläggsdimension. Reklamen är sådan att vissa gillar den och andra inte.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

NorwegianFacebookBrad Pitt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.