Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så blåste ANR ÖIS-överklassen i Göteborg

Publicerad: 20 April 2009, 11:56

Årets busbjudning! När ANR.BBDO bjöd Örgrytes fans på vernissage var champagnen spetsad med fördomar om ÖIS-fansen. Och stråkvartetten spelade Heja Blåvitt


Ämnen i artikeln:

Joakim BrinkenbergANR BBDO

Joakim Brinkenberg – busar igen.

Nyligen Guldäggsbelönade Gaisblomman har fått en uppföljare!
Inför kvällens superheta Göteborgsderby mellan IFK Göteborg och Örgryte bjöd ANR.BBDO in några av de mest hängivna ÖIS-fansen på vernissage.
Men hela upplägget var en blåsning!

När fansen väl var på plats och tavlorna avtäcktes förbyttes champagnen till starköl, och stråkkvartetten började spela Heja Blåvitt!
Och motiven spädde bara på fördomarna om att ÖIS är överklassens lag i Göteborg.  
– Det är egentligen ganska enkelt. Vi har en inflation av matcher i Göteborg och vi måste bidra till att höja temperaturen kring några av dem, och det här en verklig klassiker. Vårt uppdrag är att visa att IFK är folkets lag, i någon mening marknadsledaren, säger Joakim Brinkeberg, projektledare på ANR.BBDO.
Uppdraget innebär också att positionera de andra lagen i Göteborg som nummer två, understryker han.

Man brukar ju säga att ÖIS har två kategorier av anhängare, uteliggare och överklass?
– Det går inte att komma ifrån att Örgryte ligger där det ligger och laget heter vad det heter, och det finns ett korn av sanning i budskapet.  Det är samma sak med Djurgården i Stockholm.

Men är inte GAIS det riktiga arbetsklasslaget i Göteborg?
–GAIS är Göteborgs Hammarby, med flest arbetare och individualister.

Häcken nästa?
– Vi blev ju blåsta av dem, med 4-1. Nej, det finns ingen anledning eftersom Häckens varumärke inte har samma stuns som de andra tre lagen

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Joakim BrinkenbergANR BBDO

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.