Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så blev de huvudsponsor till Solsidan

Publicerad: 8 oktober 2013, 13:14

Delikatessbolaget Ridderheims & Falbygdens vill få svenskarna att unna sig mer lyx i vardagen. Bolaget tar nu tillfället i akt och blir huvudsponsor för Solsidan då programmet kör igång den 20 oktober. – Vi hade en timme på oss att fatta ett beslut, säger Agneta Olsson, marknadschef på Ridderheims&Falbygdens.


Ämnen i artikeln:

MindshareSolsidan

Företaget har kryddat, blandat och lagt in de allra finaste råvarorna från utvalda producenter från 25 år tillbaka.

Ridderheims&Falbygdens blir nu en av huvudsponsorerna för framgångsrika TV4-komediserien Solsidan.

–  Vi tycker att Solsidan är en ”perfect match”. Ett program som älskas av  svenska folket och framför allt av den målgrupp vi vill nå, säger  Agneta Olsson, marknadschef på Ridderheims&Falbygdens.  

Hon hoppas också att man får möjlighet till produktplacering, men det finns inga löften om det från TV4:s håll.

–  Solsidan är verkligen mitt i målgruppen eftersom man har samma värderingar  som oss med vardagslyx och livsnjutare, säger Agneta Olsson.

Hon  berättar att allt började med man bad sin mediebyrå Mindshare om att  hålla ögon och öron öppna angående spännande möjligheter.

Sagt och  gjort. Mindshare hade ett möte på TV4 och frågan dök upp. TV4 nappade  direkt och sedan dröjde det bara en timme innan  Ridderheims&Falbygdens hade hakat på.

– Det stöd folk på kö och  väntade utanför. Så hade vi tagit längre tid på oss hade sponsorplatsen  gått till någon annan, säger Agneta Olsson.

Företaget ägs av livsmedelskoncernen Atria Scandinavia sedan 2008.

Bolaget ger även ut Riddarheimsrapporten vartannat år, vilket är en trendrapport om internationella matvanor.

Ridderheims  & Falbygdens omsätter 900 miljoner kronor per år och erbjuder 1 200  produkter (endast lyxvaror) som säljs via ICA, Coop och Axfood.

Hur mycket man gör i vinst går man inte ut med eftersom företaget är börsnoterat.

– Med  nytt fokus och angreppsätt för att nå ut till den matkräsna publiken  ligger Solsidan som program med sin målgrupp rätt för R&F. Vi har en  modig köpare, Agneta Olsson, Marknadschef Ridderheims & Falbygden,  som både som både ser vad som behöver göras och dessutom vågar ta  steget, säger Ulrika Sohtell, kundansvarig på Mindshare.

Ridderheims&Falbygdens kör också en printkampanj i DI Weekend i samband med Solsidan.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MindshareSolsidan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.