Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 8 Oktober 2013, 13:14
Delikatessbolaget Ridderheims & Falbygdens vill få svenskarna att unna sig mer lyx i vardagen. Bolaget tar nu tillfället i akt och blir huvudsponsor för Solsidan då programmet kör igång den 20 oktober. – Vi hade en timme på oss att fatta ett beslut, säger Agneta Olsson, marknadschef på Ridderheims&Falbygdens.
Företaget har kryddat, blandat och lagt in de allra finaste råvarorna från utvalda producenter från 25 år tillbaka.
Ridderheims&Falbygdens blir nu en av huvudsponsorerna för framgångsrika TV4-komediserien Solsidan.
– Vi tycker att Solsidan är en ”perfect match”. Ett program som älskas av svenska folket och framför allt av den målgrupp vi vill nå, säger Agneta Olsson, marknadschef på Ridderheims&Falbygdens.
Hon hoppas också att man får möjlighet till produktplacering, men det finns inga löften om det från TV4:s håll.
– Solsidan är verkligen mitt i målgruppen eftersom man har samma värderingar som oss med vardagslyx och livsnjutare, säger Agneta Olsson.
Hon berättar att allt började med man bad sin mediebyrå Mindshare om att hålla ögon och öron öppna angående spännande möjligheter.
Sagt och gjort. Mindshare hade ett möte på TV4 och frågan dök upp. TV4 nappade direkt och sedan dröjde det bara en timme innan Ridderheims&Falbygdens hade hakat på.
– Det stöd folk på kö och väntade utanför. Så hade vi tagit längre tid på oss hade sponsorplatsen gått till någon annan, säger Agneta Olsson.
Företaget ägs av livsmedelskoncernen Atria Scandinavia sedan 2008.
Bolaget ger även ut Riddarheimsrapporten vartannat år, vilket är en trendrapport om internationella matvanor.
Ridderheims & Falbygdens omsätter 900 miljoner kronor per år och erbjuder 1 200 produkter (endast lyxvaror) som säljs via ICA, Coop och Axfood.
Hur mycket man gör i vinst går man inte ut med eftersom företaget är börsnoterat.
– Med nytt fokus och angreppsätt för att nå ut till den matkräsna publiken ligger Solsidan som program med sin målgrupp rätt för R&F. Vi har en modig köpare, Agneta Olsson, Marknadschef Ridderheims & Falbygden, som både som både ser vad som behöver göras och dessutom vågar ta steget, säger Ulrika Sohtell, kundansvarig på Mindshare.
Ridderheims&Falbygdens kör också en printkampanj i DI Weekend i samband med Solsidan.
Karl-Johan Byttner