Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 november 2009, 07:11
Microsoft har hittat en ny intäktskälla till Windows7. Användarna kan göra operativsystemet mer personligt med sitt favoritvarumärke. Samtidigt planerar Apple att annonsfinansiera allt.
Det kallas Windows Theme Experience och Windows Personalisation Gallery. Det ska göra datorn mer personlig men innebär att hela datorns skrivbord blir en stor annons. Genom att ladda ned filer kan man förvandla sitt nya Windows 7 med teman från varumärke som man gillar. Bakgrundsbilder, tillägg i Explorer, ljud, färger med mera är profilerat av varumärket.
I dag finns teman att ladda ned från Coca-Cola, 7Up, Pepsi, Ducati, Ferrari, Porsche, Infiniti, Twentieth Century Fox och en rad av Microsofts egna varumärke som Xbox 360 och Zune.
Vad varumärkena får betala Microsoft är okänt. För användarna som laddar ned teman är det gratis men de får heller ingen fördel av att utsättas för reklamen.
– De nya Windows Theme Experience och Windows Personalisation Gallery i Windows 7 erbjuder konsumenterna att anpassa sin teknik så att den speglar deras stora passioner, säger Darren Huston, vice vd på Microsoft i ett uttalande.
Samtidigt har det blivit känt att Apple har ansökt om patent för en teknik som kan visa upp reklam på allt som har någon slags bildskärm. Och den visar inte bara reklamen, den tvingar användaren att interagera med den för att prylarna/programmen ska fungera. Å andra sidan kan priserna på produkterna säljas till ett betydligt lägre pris.