Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så blir du en stjärna

Publicerad: 15 December 2010, 14:33

Här är Radiotjänsts nya storkampanj. "Bli en stjärna" är konceptet där man på kampanjsajten kan medverka i en personlig musikvideo.


Ämnen i artikeln:

DraftFCBRadiotjänst

Tackfilmerna, signerade DraftFCB för Radiotjänst blev hyllade och en stor klickraket på nätet.
Antalet betalande innehavare sköt också i höjden.
Nu kommer nästa storkampanj från byrån för Radiotjänst. I kampanjen gör man sig själv till en stjärna i en musikvideo, där payoffen i slutet av musikvideon flashar fram: "Du är en stjärna som betalar".
– Det har varit framgångsrikt med applikationer på nätet där man hyllar sig själv. Och även om det inte är ett självändamål att alltid göra en sådan lösning för Radiotjänst, landade vi i den här lösningen nu, säger Jesper Eronn, copy på DraftFCB och fortsätter.
– Vi sitter också lite i en drömsits där vi direkt kan tilltala målgruppen ifrån hjälte-kampanjen, som också har eftersökt en lite mer avancerad sajt där man kan spexa till det hela lite mer.

Den här känns lite mer avancerad som användare än tack-filmerna?
– Vi är medvetna om att det är ett lite högre insteg och mer tekniskt avancerad sajt, där man måste bjuda på sig själv och både läsa in repliker och synas i filmen.

Vad tror du om spridningen av den här kampanjen, blir den en lika stor succé som hjälte-kampanjen?
– Den här kanske inte har samma explosiva potential på nätet, men vi tror att den kan funka väl i målgruppen och få målgruppen involverad. Förhoppningsvis blir det här en lika social grej som hjälte-stuket.

Grundtanken i båda kampanjerna har varit detsamma, att i kampanjen låta användaren göra lite för att få mycket tillbaka.

Är det internet som gäller för Radiotjänst konsekvent framöver nu?
– Det lämpar sig bra med internet som kanal, men det är inte en patentlösning varje gång och inte ett måste att använda internet. Dock känner vi att det är bättre att göra något riktigt bra för målgruppen, än att bara göra en rolig annons eller film.

Per Leander, Radiotjänst:

– Hjältekampanjen har idag fått nästan 45 miljoner unika besökare, så det kan bli svårt att komma upp i samma nivåer. Men vi hoppas såklart och vi hoppas på att framförallt vår yngre målgrupp ska ta till sig budskapet, det vill säga människor i åldern 20-35.

Här är kampanjsajten.

Fakta

Arbetsgruppen:

Arbetsgrupp, "The Star"   
    Annonsör: Radiotjänst i Kiruna AB
Uppdragsgivare: Per Leander, kommunikationschef Radiotjänst
Byrå: Draftfcb
Projektledare: Johan Gernandt
Copywriter: Jesper Eronn
Art Director: Andreas Englund
Byråproducent: Markus Ahlm, Colony APS
Creative Director: Anders Dalenius
Produktionsbolag: Acne Productions

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

DraftFCBRadiotjänst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.