Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så blir du en tankeledare

Publicerad: 18 Maj 2015, 11:41

John Mellkvist spanar om tankeledarskap.

"Ge mig en plats där jag kan stå och jag ska rubba världen ur dess läge". En effektiv tankeledare tänker högt och i nya banor och är duktig på att visualisera sådant många vill ha svar på skriver John Mellkvist i en spaning.


Ämnen i artikeln:

John MellkvistTED

För några år sedan höll jag en inspirationsföreläsning för ett stort mejeriföretag. Jag använde då ett klipp från tv-kocken Jamie Olivers TED-presentation, i vilket han tömmer en till bredden fylld skottkärra med sockerbitar på scenen. Detta för att visa hur mycket socker varje barn får i sig under fem skolår – enbart från sötade mjölkprodukter.

Jamie Oliver har sedan länge fört en ojämn kamp mot den onyttiga skolmaten. Hur svårt det är att få till förbättringar visar det faktum att han kunnat bygga flera tv-serier på detta, där han bland annat tar värvning i engelska skolkök och får smaka på motståndet från såväl envisa skolelever, barska mattanter som hala politiker.

Det senaste försöket att få något radikalt att hända inom det som Oliver kallar "food education" är #foodrevolutionday, ett nätupprop lanserat genom en rapvideo där en rad kända brittiska musiker figurerar, inklusive den kanske störste av dem alla – Sir Paul McCartney.

Mycket av den stora uppmärksamheten videon i skrivande stund fått beror kanske främst på tre saker 1) det goda syftet 2) den goda uppslutningen av artister, men kanske framförallt 3) den tagna risken i kombination den överraskande goda kvaliteten på Jamie Olivers vokala insats.

Vad som tagit Jamie Oliver från glad tv-kock till globalt varumärke är inte i första hand tv-serier och kokböcker per se, så mycket som den positiva energin och den goda viljan man köper in sig i som konsument av dessa. Här talar vi om tankeledaren Jamie Oliver.

"Att vara tankeledare innebär att vara den som definierar spelplanen, den som sätter agendan och den som alla andra måste förhålla sig till. Man behöver inte vara stor för att vara tankeledare, men som tankeledare blir man stor. Alla vill vara med dig, media vill prata med dig och folk står på kö för att få jobba hos dig." Så lyder konsult- och analysföretaget Kairos Futures smakliga beskrivning av vad tankeledarskap handlar om.

Varumärkesstrategen Michael Brenner skrev i en artikel i Forbes att tankeledarskap helt enkelt går ut på att bli en auktoritet inom ett relevant ämne genom att ge svaren på de viktigaste frågorna hos din publik eller kundkrets.

Alla som vill bli en auktoritet i någon mening behöver en plattform att verka ifrån. Ingen har uttryckt detta vackrare än det antika greklands mångsysslare Arkimedes. "Ge mig en plats där jag kan stå och jag ska rubba världen ur dess läge".

Man kan se det så här. All förändring börjar med en tanke som i sin tur måste laddas med kraft för att kunna omsättas i handling.

Att lansera en bok har därför kommit att bli den perfekta plattformen för att både utveckla och lansera allehanda tankegods. Boken – och speciellt då den fysiska dito – slår loss värdefull uppmärksamhet både när den släpps och medan den läses. Och omsatt i dagens valuta består dess kraft i mediauppmärksamhet, läsare, digitala följare, likes och delningar – och för den som vill givetvis – försäljning.

Vi ser också en ny gren av turistindustrin växa fram – Thought Leadership Tourism – som inte går ut på att dela badstränder eller skidbackar utan istället – tankar och idéer.

Att det just nu talas så mycket om tankeledarskap beror knappast på att världen plötsligt fått fler tänkare. Nej, anledningen är att dagens kommunikation kan göra större skillnad med de många möjligheterna att skapa ringar på vattnet.

Det sociala internet har i grunden revolutionerat allas vår roll som tänkande individer med en hel uppsjö möjligheter upplysa varandra. För, som en annan mångsysslare vid namn Sukh Sandhu, skrev i ett välformulerat tweet:

"No matter what job you have in life, your success will be determined 5% by your academic credentials, 15% by your professional experiences, and 80% by your communication skills".

Om nu sociala medier fått ökad betydelse, måste man då vara en celebritet med miljontals följare för att bli en tankeledare? Svaret är nej. Visst är det lättare att få genomslag om du är en känd person, men samtidigt kommer du också att vara starkt förknippad med vad du tidigare gjort – på gott och på ont.

Den som har något att berätta kan idag med ett bra framträdande i någon form få enormt genomslag och på så vis bli känd på det mest relevanta sättet – för ett valt syfte.

Föreläsningsformatet TED har byggt hela sin existens på denna logik – och har på detta sätt lyckats producera nya tankeledare på löpande band. Värt att notera är att en framgångsrik TED-föreläsning inte kräver berömdhet från start. I en intressant bloggpost på TED.com har man analyserat varför vissa TED-presentationer får stor spridning medan andra, med minst lika namnkunniga föreläsare, inte får samma genomslag.

Studien finner något överraskande att bland de allra mest sedda föreläsningarna finns flera namn som dittills varit relativt okända, och där det istället är själva presentationen som gjort dem kända. Simon Sinek är ett sådant exempel. Det bärande för en bra TED-presentation är istället att någons intressanta tankar presenteras enligt vissa regler, där TED blir redaktören som går i god för att innehållet är värt att ta del av.

Jo, det finns en bok i ämnet också. I "Talk Like TED", analyserar kommunikationsexperten Carmine Gallo (före detta journalist som skrivit bästsäljaren "The Presentation Secrets of Steve Jobs") – med TED-föreläsningen som mall – hur du ska tala för att få genomslag.

De mest framgångsrika tankeledarna på TED har några saker gemensamt; de talar passionerat utan manus, de har ett effektivt kroppsspråk och de håller sig under 18 minuter. Lägg därtill ett tappa-hakan-moment i form av en ny insikt eller parallell, ett hisnande perspektiv eller som ibland, gamla fakta illustrerade på ett nytt sätt. Gör det och du är definitivt hemma. Jag har för övrigt själv tänkt på hur många TED-föreläsningar som börjar med en annekdot, följt av kommentaren "This profoundly changed..."

Tankeledare kommer från alla möjliga håll, men en sak de har gemensamt är att de antingen lyser med karisma och/eller är lysande pedagoger, beredda att pröva nya grepp för att fånga sin publik i syfte att ge dem nya perspektiv och insikter. I böckernas värld har författare som Malcolm Gladwell och Lena Andersson båda presenterat verkligheten ur nya, uppmärksammade perspektiv.

I slutordet till sin bästsäljande bok "Blink" skriver Malcolm Gladwell om hur nyckeln till bra beslutsfattande idag inte handlar om kunskap utan om förståelse. Detta då vi i vår big data-era bokstavligen simmar i information. Det vi istället är i desperat behov av är uttolkare och vägvisare – och det är precis den rollen den moderna kunskapsledaren spelar.

Inspirerande historieberättare som tar oss i handen och leder oss genom informationsmassorna – och som sedan delar ut verktygen som krävs för att omsätta tanke till handling.

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg

Ämnen i artikeln:

John MellkvistTED

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.