Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så blir du reklammiljonär

Publicerad: 28 juni 2010, 09:54

Har du en bra affärsidé för en ny reklambyrå? Mejla Crispin Porter + Boguskys moderbolag MDC och få 1 miljon dollar i startbidrag.


Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + Bogusky

Kanadensiska MDC Partners är en av de minsta och hippaste byråkoncernerna. Bland koncernens byråer finns Crispin Porter + Bogusky och Kirshenbaum Bond Senecal & Partners.

När de andra stora koncernerna har backat de senaste åren har MDC expanderat och gått med vinst. Koncernen har pengar att investera i byråförvärv men inser att det kan bli dyrt när vi närmar oss en ny högkonjunktur.

Därför har man introducerat “Million-Dollar Challenge” där entreprenörer uppmanas att skicka in sina affärsplaner för framtidens byråer inom kommunikationssektorn.

Av tio finalister ska minst en affärsplan få 1 miljon dollar, 7,7 miljon svenska kronor, i utbyte mot 51 procent av den nya byrån. Om man hittar fem briljanta affärsplaner investerar man i alla.

– Nu när vi är på väg att lämna lågkonjunkturen är det en bra tid att stötta entreprenörer. Det finns fantastiskt mycket talang i världen i dag och att inte kapitalisera på det är att missa möjligheter, säger MDC:s styrelseordförande Miles S. Nadal, till New York Times.

MDC:s chefsstrateg Chuck Porter säger att det i dag finns stora möjligheter för nystartade byråer. Det finns stor efterfråga på idéer som kan engagera konsumenter och det finns mycket kompetens som står utan arbete efter lågkonjunkturen.

Porter förväntar sig att även de anställda på MDC:s byråer kommer att sicka in förslag vilket han ser positivt på. Nyligen finansierade MDC nya byrån Skinny som startades av avhoppare från Kirshenbaum Bond Senecal & Partners.

Affärsidéer kan skickas till startup@mdc-partners.net fram till och med oktober.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + Bogusky

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.