Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så blir SF Studios nya vinjett och logotyp

Publicerad: 10 November 2016, 12:10

SF Studios förnyar sitt uttryck.

Svensk Filmindustri bytte namn till SF Studios tidigare i år. Nu lanseras en ny visuell identitet, framtagen av byrån River.


Ämnen i artikeln:

RiverSF StudiosDigitalbyråer

Det var i maj som Svensk Filmindustri bytte namn till SF Studios. Anledningen var att man ville växla upp på den internationella marknaden.

Under 2015 fick River ett större förtroende från SF och har i samband med namnbytet gjort ett varumärkesarbete och skapat den nya visuella identiteten.
– I samband med att vi expanderade vår produktionsverksamhet till en internationell arena, bytte vi namn till SF Studios. Det föll sig då även naturligt att uppdatera vår logotype och vinjett, som utstrålar mer energi och kraft med en tydlig koppling till det nordiska landskapet. Arbetet har självklart genomsyrats av största respekt för SF:s klassiska logotype, där den första skapades redan på 40-talet, säger marknadschefen Johan Masironi.

Den består bland annat av den ny biovinjett, som har premiär på biograferna nu på fredag, innan filmen "Flykten till framtiden" startar.

– Uppdraget är tveklöst ett av de mest prestigefyllda jag har haft nöje att arbeta med. SFs klassiska logotyp är en nationell varumärkesklenod. Jag tycker att vi har gjort identiteten rikare, mer uppdaterad, utan att förlora den klassiska identifieringen, säger Daniel Matsuda, account director på River.

Vad var utmaningen med ny biovinjett?
– Att skapa en ny biovinjett som lever upp till modern och internationell standard, utan att vanhedra ett så älskat arv. Den klassiska biovinjettens själ måste leva vidare, inte minst med musiken som så många känner igen från sin barndom.

Så såg logotypen ut tidigare:

Så här ser den nya logotypen ut:

Här kan du se en film på hur vinjetten har utvecklats genom åren:

Fakta/Arbetsgrupp:
Uppdragsgivare: Johan Masironi, CMO, SF Studios
Lead Byrå: River

Varumärke och identitet:
Creative Director: Zeke Tastas
Art Director: Seb Ravier-Bollard
Art Director: Radek Siechowiz
Account Manager Johanna Borgström
Account Director: Daniel Matsuda

Biovinjetten
VFX supervisor Fredrik Nord, Chimney
CG Ruslan Ogorodnik, Chimney
Music: Nicolas Opazo, River
Project Manager Oskar Elfner, River

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.