Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så briljant att juryn vill stå bakom den

Publicerad: 25 april 2013, 11:35

Human Rights Captcha.

Prime PR:s "Human Rights Captcha" fick Guldäggsjuryn att falla platt. Kampanjen är så bra att de själva vill stå bakom den. Fem Silverägg delas också ut i Digitalt-kategorin.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Uppdragsgivare till Human Rights Captcha, som vinner Guldägg i Digitalt, är Civil Rights Defenders (tidigare Svenska Helsingforskommittén). De har ett långvarigt samarbete med Prime, som har gjort kampanjen.

Mycket av organisationen verksamhet vävs samman i deras "captcha", som är en variant på de standardiserade skydden mot robotar som försöker spamma olika sociala forum. I stället för att skriva in slumpvis genererade ord får användaren ta ställning i olika konfliktfrågor runtom i världen. Rätt svar visar om du är mänsklig eller inte.

Juryn delar ut fem Silverägg i kategorin. Dessa går till:  
- TBWA Stockholm, Blocket-annonser i bäst ljud och bild, Canal Digital
- Åkestam Holst, CataCombo Sound System, Pause Ljud & Bild
- Lowe Brindfors, Mobbningssimulatorn, Friends
- Forsman & Bodenfors, SR Plus, Sveriges Radio
- The Fan Club, ToolPoo,lMalmö Järnhandel

Juryns motivering: "Årets Guldäggsvinnare väckte starka känslor i juryn – samtliga jurymedlemmar skulle så gärna vilja stå bakom denna briljans. Kampanjen gav sig på ett av de största problemen inom den digitala världen - elakheter och hat – och gjorde avsändarens budskap omöjligt att ignorera. Årets vinnare lyckades bekämpa både troll och robotar – genom att ställa en enkel fråga: Är du mänsklig? Årets guldäggsvinnare är Civil Rights Defenders och Prime för bidraget Civil Rights Captcha!"  

Arbetsgrupp: Creative Director: Olle Thunberg Executive Creative Director: Tom Beckman PR-konsult: Louise Sallander Uppdragsgivare ansvarig: Natasha Esbjörnson Webbutvecklare: Pär Thunberg Digitalbyrå: Bärnt&Ärnst PR-byrå: Prime

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.