Reklam
Så bygger startups varumärke
Publicerad: 13 februari 2017, 07:30
Foto: SUP46
Lynxeye har öppnat Brand Lab för startups på SUP46. Brandwork har sammanställt metodik för att bygga varumärken åt startups. I nya Insikt Marknad berättar vi om varumärkesarbete på nya snabbväxande bolag.
BA
Billy Andersson
Ur varumärkssynpunkt finns det fördelar och nackdelar med startups.
Nackdelen är att bolagens affärsidé kan variera över tid. Och att de sällan har varken tid eller råd att tänka på varumärkesstrategier. Vilket får konsekvenser.
– Visst har en startup ett försprång om den är ensam om att ha identifierat ett behov men det gäller att man kan förklara det på ett begripligt sätt, säger Jessica Stark, medgrundare av startuphubben SUP46.
Fördelen är att bolagen vanligtvis är besatt av en smart digital lösning som kan förenkla för människor och företag. Där finns en vision om att göra livet och världen lite bättre från början. Vilket är en bra start i varumärkesarbetet.
– Vi känner värdegemenskap med de här bolagen, säger Johan Ekelin, på varumärkesbyrån Lynxeye.
Lynxeye har nyligen öppnat ett Brand Lab där men erbjuder gratis rådgivningssessioner för bolagen på SUP46. Det är ett sätt att bygga relationer men även ett sätt att injicera energi i den egna verksamheten
– De här bolagen inspirerar oss.
Varumärkesbyrån Brandwork har efter att ha jobbat med CEVT, utvecklingsbolag som ägs av Volvo/Geely, tagit fram en metodik anpassad för startups. Brandworks Viktor Ehrenberg beskriver det som hypotesbaserat varumärkesarbete utan rigida manualer.
– Under särskilt de första åren av en startups liv förändras ofta mycket - affärsmodellen kan revideras, likaså organisationen och erbjudandet. Då måste även varumärkesbygget vara lika flexibelt, utan att för den sakens skulle tappa i tydlighet och skärpa.
Läs mer om startups och varumärken i senaste Insikt Marknad.
Mer ur Insikt Marknad
– Bankappar
– Legofilm
– Mis-vd svarar på frågor
– Trollmarknadsföring
– Tidsandan
Inte prenumerant? Testa en prenumeration här.