Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så drar byråerna nytta av artificiell intelligens

Publicerad: 14 Oktober 2016, 08:12

20th Century Fox lät en algoritm göra en filmtrailer.

Artificiell intelligens kommer att spela en stor roll för hela kommunikationsbranschen. Den smarta byrån förstår det och investerar i tekniken. Resumé Insikt Kommunikation ger dig en guide.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktAIResumé Insikt Kommunikation

Det kryllar av applikationer och produkter som är baserade på tekniken i dag. Botar, robotar och bilar för att nämna några, och tekniken gör alltifrån att skapa filmtrailers till att komponera popmusik.

Varför AI?

- Risken för fel minimeras. Du får en större precision och noggrannhet
- Effektiviserar arbetet, AI kan bidra med fakta till en arbetsgrupp på mycket kort tid
- AI agerar rationellt, inte känslomässigt
- AI är alltid vaken, aldrig sjuk, och behöver varken mat eller sömn

AI-Case

- Världens första posterkampanj baserad på AI syntes i London i fjol. M&C Saatchi stod bakom den smarta annonsen som ändrade utseende beroende på hur människor reagerade på den.
- Rembrandt van Rijn målade sitt sista konstverk 1669, men i våras återuppstod hans verk av en något mer samtida tekniker: en algoritm och en 3D-skrivare. Algoritmen tränades för att känna igen 346 kända Rembrandttavlor. Sedan fick algoritmen skapa en helt ny tavla utifrån följande insikter: Tavlan borde visa en vit man i medelåldern med skägg, mörka kläder, hatt och krage. Projektet "The Next Rembrandt" skapades av J. Walter Thompson för banken ING.
- En annan innovation, som likt Rembrandt prisades i Cannes, är Googles AlphaGo. Det är ett program som lärde sig det extremt komplexa brädspelet Go och bräckte Lee Sedol, världens bäste Go-spelare.
- Superdatorn Watson förvandlades plötsligt till kock då den erbjöd personliga recept utifrån livsmedelsföretaget Campbell's varor. Annonsen fungerade på så sätt att konsumenten, när den såg annonsen på sajten, kunde fråga Watson om olika maträtter baserat på de ingredienser de sa att de ville ha. Frågorna gick att ställa genom rösten. Superdatorn tog då fram ett gäng recept baserat på de ingredienserna, var konsumenten befann sig, vilken tid på dygnet och hur vädret var i området. Dessutom plockade Watson fram en topp 10-lista på recept som andra hade sökt efter.

Vad händer när katastrofen är framme och AI förvandlar kommunikationsinsatsen till ett monster? Är AI ett hot mot byråerna? Vad kommer AI ha för plats i kommunikationslandskapet framöver? Mer om det i nya Resumé Insikt Kommunikation som är ute nu. En prenumeration fixar du här.

Mer ur innehållet:

FEM SVAR FRÅN
Magnus Jakobsson, cd på Åkestam Holst, inspireras av en man som blir kär i en bläckfisk

LÄSVÄRT
Brainstorming-teknik, Kim Jong-Un och presidentvalsaffischer

VECKANS ...
Dolda budskap

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.