Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så driver 100-wattaren med automatiserad reklam

Publicerad: 27 augusti 2015, 07:09

Bild ur filmen.

Foto: Getty Images

Kommer datorerna att ersätta människorna i reklambranschen? I 100-wattarens kampanj är det redan verklighet.


Ämnen i artikeln:

ViraltUlf Hermansson SamellGravizJessica Bjurström

Marknadsföringen, precis som allt annat i samhället, blir allt mer digitaliserad och automatiserad. Men riktigt vassa idéer står forfarande vi människor för. Detta faktum vill 100-wattaren uppmärksamma med sin nya kampanj Ad Creator.

Genom att gå in på kampanjsajten kan användaren med några enkla inställningar skapa sina egna annonser. Det hela presenteras som ett "vanligt företag". Konceptet förklaras också i en film med typiska genrebilder och en voice over gjord av Hans Sydow, delägare på Graviz som står bakom kampanjen.

– Med dagens automatiseringstrend frågade vi oss om det vore möjligt att skapa automatiserad kreativ kommunikation som fungerar. Vi är övertygade om att alla som beger sig in på www.adcreator.eu och provar själva får ett klart svar på den frågan, säger Ulf Hermansson Samell, eventchef på Sveriges Annonsörer.

Arbetsgrupp:
Kreatörer: Henrik Almqvist, Björn Carlberg, Svante Pårup, Anton Bolin
Kundansvarig: Hans Sydow
Projektledare: Rodrigo Pozo Graviz
Produktionsledare: Anna Ekehäll
Utvecklare: Oskar Ekehäll
PR-kreatör: Nico Bonassi
Film: C2
Bild- och filmmaterial: Getty Images

Här är kampanjfilmen:

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.