Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så driver de med reklambranschens manliga egon

Publicerad: 18 Maj 2016, 07:54

Reklamare – ett gäng män med grandios självbild som älskar att prisa sig själva. Så kan man sammanfatta kritiken bakom det nya fejkpriset "Handys".


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklamtävlingReklambranschen

"Gör mer än att bara klappa dig själv på axeln" lyder uppmaningen på The Handy Awards sajt. På bilderna ser vi statyetter formade som penisar med en hand som håller ett stadigt grepp. Den som besöker sajten via mobilen kan tävla genom att på onani-vis skaka telefonen upp och ner. Ju mer frenetiskt du skakar desto finare pris vinner du.

The Handy Awards är förstås ingen riktigt reklampris. Däremot är det några anonyma reklamare i USA som ligger bakom sajten.

"The Handys är världes första branschgala där du kan belöna dig själv med ett pris hemma i din lägenhet eller på din byråns öppna kontorslandskap. Allt utan att behöva skicka in kampanjer eller tvinga sitta och kolla igenom någon annans casefilm" skriver de om utmärkelsen.

För Adweek berättar hjärnorna bakom The Handy Awards om syftet: att väcka debatt och ge en humoristisk tankeställare.
– Det är tydligt att alla reklamtävlingar har gått över styr, så vi ville driva med dem. Handys signalerar också mansdominerad branschen är. Det faktum att endast tre procent av alla creative directors är kvinnor borde bara en väckarklocka för alla, säger en av skaparna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.