Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så får du jobb i reklambranschen

Publicerad: 16 Mars 2011, 12:58

Spexiga upptåg, kreativa grepp på Facebook – eller bara ett helt vanligt cv. Hur får man jobb på byråerna? Resume.se har pratat med reklamproffsen som ger dig de bästa tipsen.


Ämnen i artikeln:

Sandra BeijerPia Grahn BrikellNina Åkestam

Reklamprofilen Sandra Beijer, som numera jobbar i New York, tog till ett udda grepp som lyckades. Foto: Resumé.

På reklambyrån Storåkers McCann får de in mängder med jobbförfrågningar via Facebook och på mejlen varje dag. Oftast kontaktar de dock själva de personer som verkar intressanta för företaget.

Vad ska man göra för att få jobb hos er?
– Skicka ett CV och ett personligt brev till oss. Hur vi går vidare sen beror helt på vilken typ av position det handlar om. I vissa fall, som när vi söker folk i ledningsposition och även seniora kreatörer och projektledare, så håller jag i kontakten. Ofta kontaktar jag den person jag vill ha hos oss, säger Pia Grahn Brikell, vd på Storåkers McCann.

På reklamskolan Berghs jobbar 800 yrkesverksamma lärare som har i uppgift att knyta branschfolk till skolan och studenterna för att på så vis skapa jobbmöjligheter i framtiden.

– Det som är bra för våra studenter är att vi har yrkesverksamma lärare som möter dem under deras studietid. Uppdragsgivarna kommer till Berghs, med andra ord, säger Åsa Marklund, marknadschef på Berghs.

Vad ger ni för tips till era studenter inför deras jobbsökande?

– Att nätverka är det bästa sättet att få jobb, då får arbetsgivaren ett ansikte och ett namn. Vi uppmanar våra elever att vara på hugget, att fundera själva över var de passar in och vad de vill göra.

Louise Ljungberg är 25 år och studerar strategisk kommunikation och pr på Berghs. Louise valde bort andra, mer teoretiska utbildningar för att öka möjligheterna att få jobb när hon tar examen i maj.

– Jag ville inte gå en teoretisk utbildning för att sen komma ut i arbetslivet och först då försöka lära mig hur det funkar. Nu får jag jobba mycket med skarpa case där vi löser kommunikationsproblem åt byråer på riktigt, vilket är jäkligt motiverande och känns meningsfullt.  

Hon fortsätter:

– Jag har fått en tillräckligt bra bild av vilka byråer som finns och hur de jobbar för att kunna hitta något som passar mig i framtiden.

Är du orolig för att bli arbetslös efter examen?

– Nej, det är jag inte och det kanske låter konstigt, men jag känner en trygghet i att jag har en kunskap om hur marknaden fungerar.

Att ha ett stort kontaktnät och redan känna massor av människor behöver dock inte vara det enda sättet att hitta ett jobb.

– Jag tror att det är lite av en myt att man måste känna människor i branschen för att få jobb. Om man brinner för det och vill göra bra saker går det ändå, säger Lennart Claesson, ad på reklambyrån DDB.

Hur får man jobb hos er på DDB?
– Vi får in många förfrågningar via mejl och vi försöker svara på ett så bra sätt som möjligt, sen försöker vi träffa så många som möjligt också. För oss handlar det mest om att man är en bra person med ett stort intresse. Att man har bra tankar och idéer.

Ibland kan det även löna sig att göra något extraordinärt för att dra till sig uppmärksamhet hos en framtida arbetsgivare, menar Lennart.

Ted Mellström som jobbade hos oss tidigare skickade vykort från olika ställen i Sverige till oss på kontoret. Det var väldigt trevligt. Man behöver kanske inte spexa till det så mycket men det är klart att man blir glad när någon gör något lite extra, säger han.

En annan person som lyckades ta sig in i branschen på ett oväntat sätt är Sandra Beijer. Hon fick skådespelaren Thorsten Flinck att ställa upp för henne och klasskompisen Daniel i en improviserad pjäs.

– Reklambranschen är vidrig och ingenting där är sämre än det andra. Men det finns ett hopp och det är Sandra och Daniel. Ruth kan skatta sig lyckliga över att Daniel och Sandra helt enkelt kan rädda dem, sa Thorsten Flinck i pjäsen, som skickades som dvd till reklambyrån Ruth.

Och Sandra fick jobb, men inte på Ruth – utan på Garbergs. Numera jobbar hon som copywriter på New York-byrån KBS+P tillsammans med copy-kollegan tillika Resume.se:s reklambloggare Nina Åkestam.

Pia Grahn Brikells bästa tips för att få jobb

1. Välj den byrå du vill jobba på med omsorg. Fundera över vilken reklam du själv gillar och kolla upp vem som har gjort den.

2. Om du är intresserad av en byrå, kolla hur de själva profilerar sig, till exempel i tävlingar och på Facebook.

3. Våga kontakta byråns cd eller vd på ett annorlunda sätt.

Malin Carlehäll


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.