Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så får du ut mer av din byrå

Publicerad: 25 september 2008, 12:52

Tycker du som annonsör att din byrå gör kampanjer som inte fungerar? Då bör du snarare se över hur du arbetar med byrån än byta ut den. Den tesen driver Max Apéria som nu i höst startar kursen Certifierad kommunikationsköpare.


Max Apéria. Foto: Bugge Woldner

Max Apéria är till vardags byråvalsrådgivare på Sveriges Annonsörer. Under åren har han hjälpt runt 50 marknadschefer att välja byrå. Nu ska han dela med sig av de erfarenheterna i utbildningen Certifierad kommunikationsköpare, som arrangeras av Sveriges Annonsörer.
– Det är en utbildning för erfarna annonsörer på reklamintensiva företag.

Det kursen ska lära ut är hur man åstadkommer ett bra samarbete mellan byrå och kund. Först då kommer kommunikationen att fungera.
– Man får ofta höra från byråer att marknadschefen borde vara mera modig. Samtidigt tar inte byråerna tillräckligt stort ansvar för att bjuda in kunden i den kreativa processen.

Men är det inte en risk att kreatörerna känner sig begränsade om marknadschefen hänger över axeln?
– Självklart ska man ha respekt för kreatörernas situation. Men om man som köpare förstår mer om hur byrån arbetar kan man också ställa högre krav.

Vad är det vanligaste problemet i relationen mellan byrå och kund?

– Det är att kunden upplever att kampanjen inte fungerar. Den ger inte de resultat som man hoppats på. I den här situationen är ofta både byrå och marknadschefen dåliga på att kommunicera. Man kommer inte vidare i samarbetet, utan väljer ofta då en ny byrå.
– Det här är både dyrt och dåligt. I Sverige byter vi reklambyrå vart tredje år. Ser man på USA och England är tiden minst den dubbla.

Hur ska man göra då?
– Det gäller att bli bättre på att utvärdera samarbetet och då krävs mer kunskap. Jag tror också man ska se över hur man jobbar. Idag får byrån ofta en brief och kommer sedan tillbaka efter tre veckor med ett förslag. Under tiden finns inget samarbete.

Hur ska man jobba då?
– Det hoppas jag på att kursen ska ge svar på. Vi har flera av branschens bästa strateger och kreatörer som föreläsare.

Berghs startade nyligen kursen, PR-executive, som också vänder sig till toppcheferna. Är den en konkurrent?
– Nej, inte alls. Vi har olika perspektiv.

Kursen startar den 7:e oktober.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.