Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så fick KappAhl Fifty Shades of Grey-författaren

Publicerad: 30 oktober 2013, 08:02

KappAhls trumfkort.

KappAhl börjar sälja underklädeskollektionen Fifty Shades of Grey den 6 november. Den bygger på den uppmärksammade romanen med samma namn. Resumé berättar nu historien om hur det gick till när KappAhl rodde hem ett exklusivitetsavtal med den världsberömda författaren E.L. James.


Klädkedjan KappAhl har som tradition att diskutera händelser, nya designers, filmer och musik inför nya säsonger.

Förra hösten var inget undantag.
–  Vi diskuterade Fifty Shades of Grey eftersom många på kontoret hade  läst böckerna och fascinerats av dem. Vi tänkte att det vore intressant  om vi kunde göra något själva kring det, säger Carina Ladow, tidigare  marknadschef numera sortiment- och designdirektör på Kappahl.

Fifty  Shades of Grey, eller som den heter i svenska översättningen 50 nyanser  av honom, har sålt i uppemot 70 miljoner exemplar och läses av alla  åldersgrupper.

Böckerna har fått stor uppmärksamhet för sina erotiska  inslag och författaren Erika Leonard James, känd som E.L. James, har  blivit världsberömd.

Sagt och gjort Carina Ladow, bolagets vd, underklädesansvarige, designer åkte till London för ett möte med författaren.

Upplägget gick ut på att presentera tankegångar kring en  flärdfull underklädeskollektion.
– Den skulle vara smakfull, exklusiv och vacker – inte porrig, säger Carina Ladow.

KappAhl visade sina skisser för författaren och hon gillade vad hon såg, enligt Carina Ladow.

KappAhl har idag ett exklusivitetsavtal runt underkläder med författaren.

E.L. James hade dock en rad förbehåll.

Hon var tydlig med att det skulle vara en vuxenkollektion – även om boken handlar om en ung kvinna.

Hon ville också vara med i framtagningen av kollektionen och var med och diskuterade skisser och bollade idéer.

E.L. James ansåg också att det var viktigt att KappAhl använde en modell som såg sund ut och hade kvinnliga former, inte någon ung smal modell.

– Därför föll vårt val på Signe Nordström, en plusmodell som drar större storlek. Signe är en kvinna 30+ som har en stark sund kropp och utstrålning, vilket författarinnan gillade, säger Carina Ladow.

Det var inga blanka röda läppar och färgade naglar som gällde precis, utan modellen skulle utstråla naturlighet.

–  E.L. James har inte ens arbetat med mode, men hade väldigt många bra  åsikter. Våra kläder ska passa alltifrån storlek 34 till 56. Så hennes  åsikter stämde väl överens med våra egna, säger Carina Ladow.

Hon tycker inte riktigt att man kan jämföra Harlequin-böcker, som ofta kallas för tantsnusk, med 50 Shades of Grey.

– I 50 Shades of Grey talar vi om väldigt detaljerade sexscener och djupa psykologiska teman, säger Carina Ladow.

KappAhl anlitar Holydiver, men merparten av arbetet har skett inhouse.

Den kända videofotografen Jimmy Backius ligger bakom reklamfilmen.
–  Det är klart att det är en storsatsning från vår sida, men det är inte  den största satsningen som vi har gjort eller kommer att göra, säger  Carina Ladow.

50 Shades of Grey-kollektionen börjar säljas den 6 november.
–  Det är egentligen inte tänkt som något som mannen i första hand köper  till sin kvinna, utan snarare något vackert som kvinnan köper till sig  själv, säger Carina Ladow.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.