Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så fick RBK sitt första Grand Prix: ”Karriärens absoluta höjdpunkt”

Publicerad: 20 Juni 2017, 18:24

Mathias Wikström, vd på RBK och Fredrik Linder, grundare.

Foto: Yasmine Winberg.

Med Östersjöprojektet vinner Ålandsbanken och RBK vinner sitt första Grand Prix någonsin. Nu släpper de konceptet fritt för andra banker att kopiera. – Det är otroligt att få ett sådant här erkännande – karriärens absoluta höjdpunkt, säger Mathias Wikström, vd på RBK.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerMathias WikströmCannes LionsRBK

Östersjöprojektet är en digital plattform som ska bidra till en bättre miljö. I det projektet utvecklade RBK och Ålandsbanken ett kreditkort tillsammans med Mastercard, helt gjort på majs. Som grädde på moset utvecklades även tillsammans med KPMG en beräkningsmodell för att mäta hur mycket koldioxidutsläpp som bankkundernas inköp bidrog till.

Kategorikoderna togs från Master Card, som sedan mappades med finansiell data från Thomson Reuters, som i sin tur räknades samman med Världsbankens pris för att kompensera koldioxid.

– Då kunde vi räkna ut varje korttransaktions klimatpåverkan och kostnad – dessutom ville vi erbjuda alternativet att kompensera på global eller lokal nivå. För det tog vi hjälp av WWF, säger Mathias Wikström.

När kreditkortsräkningen kommer kan bankkunden själv välja om denne vill kompensera eller inte. Samtidigt får denne information om sin klimatpåverkan. Hur kompenserar då kunderna?

– Antingen genom donationer till globala projekt i WWF eller lokalt genom att förändra sitt eget beteende. Vad händer om man cyklar till jobbet varje dag i ett år, skär ner på rött kött, eller åker kollektivt? De får den typen av tips och trix, säger Mathias Wikström.

Projektet tog sin början när Anna-Maria Salonius, head of Finland division på Ålandsbanken, var ute och seglade i Finland. Hon uppmärksammade den algblomning som var och ville hjälpa till med att lösa problemet.

Samtidigt hade RBK:s framgångar med Natalia project gett ringar på vattnet. Tove Erikslund, hållbarhetsansvarig på Ålandsbanken, ringde Mathias Wikström och ville ha byråns hjälp med att motverka miljöförstöringen.

Mathias Wikström hänvisar till en undersökning från WWF som säger att 69 procent skulle byta bank om det fanns ett mer klimatvänligt alternativ. 80 procent vill bidra till att leva hållbart. Men genererar Östersjöprojektet fler kunder till Ålandsbanken?

– Hittills har det genererat 2000 nya konton. Men det mest intressanta nyckeltalet är förtroende och för en bank mäts det med hur många människor som bett banken förvalta pengar. Det nyckeltalet har också ökat, även om jag tyvärr inte kan säga med hur mycket.
Intresset för projektet har varit stort.

– Redan från början hade Ålandsbanken idén att problemet egentligen är globalt, inte lokalt. Det finns fler Östersjöar i världen. Därför ger vi bort den här idén till alla banker som är intresserade. Det är en öppen innovation, vilket också symboliserar samverkan.

Hur ska ni fira ikväll?
– Vi kommer att fira här på Baoli Beach. Det intressanta är att allt det här började med Natalia – ur övertygelsen att innovation kan accelerera engagemang. Jag vill också passa på att nämna att det är Ålandsbankens fantastiska förtroende för oss som gjort det här möjligt. Jag blir mer rörd över det förtroendet än över priset.

Det är i Cannes Lions-kategorin cyber som RBK vinner Grand Prix.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.