Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Så fick vi Siba”

Publicerad: 19 januari 2010, 15:10

Valentin & Byhr har bearbetat Siba en längre tid. I dag blev det klart att byrån vunnit ett kontrakt som omfattar Sverige, Norge och Danmark.
– Vi har en önskelista med kunder som vi ständigt bearbetar. Siba var en av dem, säger Magnus Valentin, tf vd och styrelseordförande på Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrMagnus ValentinSiba

Magnus Valentin.

Under nära ett decennium har Siba arbetat med Fältman & Malmen. Nu byter man alltså till Göteborgsbyrån Valentin & Byhr.

– I vår bransch råder stenhård konkurrens, särskilt vad gäller prisfrågan. Genom byråbytet hoppas vi bjuda på överraskningar som kan särskilja oss ytterligare från våra konkurrenter. Arbetet underlättas även av att Valentin & Byhr, precis som vårt huvudkontor, finns i Göteborg, säger Sara Widman, informationschef på Siba-koncernen.

Siba är en koncern som omsätter cirka 4,5 miljarder kronor per år. Kontraktet omfattar Sverige, Norge och Danmark. I just Sverige rör avtalet även Computercity samt Radars.se. I Norge Siba och Computercity och i Danmark endast Siba:

– Vi vill stärka varumärket ytterligare och planen är att arbetet ska genomsyra alla kommunikationskanaler. Fokus ligger på den svenska marknaden och varumärket Siba, säger Sara Widman.

Förutom prisfrågan, som är oerhört viktigt för elektronikkedjorna, har support- och miljöfrågor hög prioritet:

– Det är våra tre pelare som kommunikationen ska vila på. Vi erbjuder låga och konkurrensmässiga priser, hög service före, under och efter köpet samt miljösmarta lösningar, säger Sara Widman.
När det gäller just miljöfrågor vill Siba exempelvis öka kännedomen kring  miljösnåla tv-apparater samt sprida kunskap om att man gratis tar hand om så gott som all elektronikskrot:

– Så gäller även om produkten är köpt hos en av våra konkurrenter. Bland annat har vi en stor miljöstation utanför ett varuhus i Göteborg, säger Sara Widman.

Hur det nya kommunikationskonceptet ska ta sig uttryck vill hon inte avslöja. Inte heller när första kampanjerna drar igång. I processen har Siba undersökt ett antal byråer, men till slut föll alltså valet på Valentin & Byhr:

– Det är jätteroligt att få chansen att arbeta med Siba. Företaget verkar på en extremt intressant marknad och vår stora utmaning blir att hitta något utöver prisargumentationen, säger Magnus Valentin, tf vd och styrelseordförande på Valentin & Byhr.

Enligt honom har Göteborgsbyrån bearbetat Siba en längre tid och bland annat utfört en del mindre projekt åt företaget, exempelvis fotografering:

– Vi har haft kontinuerlig kontakt och till slut blir det läge, säger Magnus Valentin.

Fältman & Malméns projektledare, Fred Raaum, hänger inte läpp:

– Efter cirka åtta år tillsammans kan man förstå att Siba vill hitta en ny väg. Det är en tuff utmaning Valentin & Byhr står inför och det ska bli spännande att se vad byrån kan åstadkomma. Sedan kan man konstatera att vi numera är spelbara för att andra aktörer i den branschen.

Fältman & Malmén har en årlig byråintäkt på 30 miljoner kronor, varav just Siba-kontraktet stod för ungefär en miljon kronor per år.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.