Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 11 april 2011, 14:45
NINE och Åkestam Holst ligger bakom Festis nya skrud. Inför jubileet har femtioåringen fått en uppdaterad design, ny kommunikation och nya smaker.
Festis nya skrud.
Festis är Sveriges första stilldrink och introducerades för första gången 1961 i klassisk pyramidförpackning. Nu firar varumärket femtio år och planerar en total ompaketering med ny design och två nya smaker – ”Guavas and bananas who are afraid of heights” och ”Mr Strawberry & Mrs Yumberry who met online”.
Även reklamkonceptet ”Jag är en Festis” kommer att uppdateras.
– Festis har en historik av att överraska genom förändring och därför har vi inför 50-årsjubileumet tagit ett helhetsgrepp och sett över såväl flaskans design, namn på smaker som kommunikationsuttrycket i stort, säger Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.
Festis-flaskan kommer nu att få en smalare design. Den nya formen och den grafiska designen har tagits fram av Carlsberg i samarbete med designbyrån NINE.
– Den nya flaskformen ger Festis en modernare och mer greppvänlig form, som i kombination med de grafiska och skruvade illustrationerna är rätt för varumärket idag, säger Lotta Onajin, projektledare på NINE, i ett pressmeddelande.
Festis övriga smaker är omdöpta till ”Easy tickling cactus... and lime”, ”Cassis refugees from marmelade land”, ”Passionfruits & jetlagged pineapples”, ”Guanabana & pineapple in an open relationship” och ”Invisible raspberries & elderflowers”.
Carlsbergs reklambyrå Åkestam Holst ligger bakom de nya smaknamnen.
Malin Carlehäll