Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så firar Festis 50

Publicerad: 11 april 2011, 14:45

NINE och Åkestam Holst ligger bakom Festis nya skrud. Inför jubileet har femtioåringen fått en uppdaterad design, ny kommunikation och nya smaker.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergÅkestam Holst

Festis nya skrud.

Festis är Sveriges första stilldrink och introducerades för första gången 1961 i klassisk pyramidförpackning. Nu firar varumärket femtio år och planerar en total ompaketering med ny design och två nya smaker – ”Guavas and bananas who are afraid of heights” och ”Mr Strawberry & Mrs Yumberry who met online”.

Även reklamkonceptet ”Jag är en Festis” kommer att uppdateras.

– Festis har en historik av att överraska genom förändring och därför har vi inför 50-årsjubileumet tagit ett helhetsgrepp och sett över såväl flaskans design, namn på smaker som kommunikationsuttrycket i stort, säger Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.

Festis-flaskan kommer nu att få en smalare design. Den nya formen och den grafiska designen har tagits fram av Carlsberg i samarbete med designbyrån NINE.

– Den nya flaskformen ger Festis en modernare och mer greppvänlig form, som i kombination med de grafiska och skruvade illustrationerna är rätt för varumärket idag, säger Lotta Onajin, projektledare på NINE, i ett pressmeddelande.

Festis övriga smaker är omdöpta till ”Easy tickling cactus... and lime”, ”Cassis refugees from marmelade land”, ”Passionfruits & jetlagged pineapples”, ”Guanabana & pineapple in an open relationship” och ”Invisible raspberries & elderflowers”.

Carlsbergs reklambyrå Åkestam Holst ligger bakom de nya smaknamnen.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

CarlsbergÅkestam Holst

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.