Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så fixade reklambyrån Dylan

Publicerad: 25 November 2014, 14:41

Fredrik Wikingsson har sagt till "Rolling Stone" att han "log lika mycket som om han gått på ecstasy"

UPPDATERAD Superfanet Fredrik Wikingsson fick sig en söndag han sent ska glömma. Världsartisten Bob Dylan höll en privatkonsert för tv-profilen som en del i spelbolaget Paf:s satsning "Experiment ensam". Nu berättar reklambyrån Doe Blomberg Gottberg om hur de fick en av världens största artister att haka på idén.


Ämnen i artikeln:

Bob DylanFredrik WikingssonDoe Blomberg GottbergPaf

Processen var lång. Redan i våras ville Doe Blomberg Gottberg att finalavsnittet av "Experiment ensam", webbserien där Marko "Markoolio" Lehtosalo provat på saker som standup helt själv, skulle bli vad de själva kallar "storslaget".

– Vi kontaktade ett par världsartister och tre stycken tackade ja till att medverka i Experiment Ensam. Men vi valde Bob Dylan eftersom han står längst ifrån kommersialisering och har oerhört stor integritet. Han var nog på ett sätt den person vi alla trodde minst på skulle ställa upp, säger Fredrik Blomberg, cd och delägare på Doe Blomberg Gottberg.

Först tre veckor före inspelning stod det färdigt att Bob Dylan skulle ställa upp på projektet.

– När vi fick beskedet att Bob tackade ja, var det mycket höga tongångar på byrån. Det blev jubel och high fives. Men det finns ändå alltid en risk att den här typen av artist gör som de vill ändå trots avtal. Även om man sett honom i lokalen två minuter innan spelningen var man inte säker på att det skulle gå i lås, säger Fredrik Blomberg.

Han vill inte tala om vad det kostade att få med världsartisten på tåget. Men enligt honom var det inte summan, utan själva experimentet i sig som fick Bob Dylan att ställa upp.

– Artister av den här stoleken har gjort det mesta, men det här var väl något nytt. Att hålla en konsert bara för en person. Bob Dylan tackade ja till ersättningen och gillade idén, men ville gärna vara med och tycka om saker som ljussättning och vinklar. Vi träffade honom innan för diskussioner kring det. Han hade ett intresse av att vara med i den kreativa loopen.

Att det blev just Fredrik Wikingsson som fick vara publik på konserten var, enligt Fredrik Blomberg, ett resultat av tv-profilens egna påtryckningar.

– När vi hade fått bekräftat att Bob Dylan hade tackat ja, så ringde Anders Helgesson (regissör, reds. anm.) mig, ivrigt påhejad av Fredrik i bakgrunden. Fredrik sa, se för fan till att jag blir den personen. Men det var inte speciellt svårt att övertala oss. Det var en extra dimension att ta in honom med tanke på hur besatt han är av Bob Dylan – det gör projektet ännu mer speciellt, säger Fredrik Blomberg.

Enligt Paf:s Sverigechef Johan Landgren har syftet med serien varit att differentiera sig i förhållande till sina konkurrenter samt skapa nyfikenhet och engagemang kring Paf.

– Filmerna som släppts hittills har haft sidvisningar på över 700 000, men i samband med inspelningen av Dylan experimentet fick vi ett enormt genomslag både lokalt och internationellt. Det var inte väntat och inte heller att det kom innan avsnittet sänds, säger han.

Johan Landgren tycker att det hela är intressant ur ett varumärkesperspektiv - det vill säga att folk blir nyfikna på Paf som inte har varit något välkänd aktör tidigare.

– Vi är det lilla spelbolaget från Åland som fått en av världens största artister att ställa upp på det här. Det är rätt stort för oss.

Hur ska ni toppa det här i framtiden?
– Vi får sätta oss ner och fundera på hur vi ska ta det här vidare. Men vi har lärt oss att bli bättre med varje avsnitt. Frågeställningar kring tillsammansskap vs ensamhet finns det många vinklar på och är en engagerande fråga. Det är helt klart att vi kommer spinna vidare på det konceptet, på något sätt.

Nyheten om ensamspelningen spred sig internationellt och publicerades bland annat i The Guardian och Rolling Stone som genomförde en längre intervju med Fredrik Wikingsson.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.