Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så föddes idén till Van Damme-succén

Publicerad: 3 December 2013, 10:06

Anders Vilhemsson (t.v), Martin Ringqvist.

Foto: Pressbild.

53-årige kampsportaren och filmskådespelaren Jean-Claude van Dammes split har blivit en global succé och är uppe i nära 60 miljoner Youtube-klick. Resumé berättar nu storyn bakom succékampanjen.


Ämnen i artikeln:

Volvo lastvagnarJean-Claude Van DammeForsman & Bodenfors

Allt började under förra hösten med att Volvo Lastvagnar hade fattat  beslut om att lansera fem nya lastbilar på ett kreativt och innovativt  sätt.  

Då släppte man ”Ballerina Stunt” som har vunnit flera  utmärkelser.

Siste delen i kampanjen har gått ut på att låta Jean-Claude van Damme göra ett stunt utöver det vanliga.

Men varken Volvo Lastvagnar själva eller byrån bakom  Jean-Claude van Dammes numera världberömda split, Forsman &  Bodenfors, hade räknat med att filmen skulle få så enormt genomslag.

– Vi trodde nog ändå att det skulle bli en stor framgång, men vi insåg  inte hur stor, säger Anders Vilhelmsson, som arbetar med pr-frågor för  varumärket Volvo Lastvagnar.

Martin Ringvist är en av fyra kreatörer som deltog i teamet – det fanns två copywriters och två ad:ar.

– Jag måste ärligt talat säga att jag fortfarande inte riktigt fattar att det kunde bli så stort, säger han.

Volvo-koncernen äger flera lastbilsvarumärken, men Volvo Lastvagnar är det största varumärket.

Anders Vilhelmsson menar att lastbilsföretag har en komplex målgrupp och har haft lite svårt att nå ut med  traditionella kampanjer och därför byggde grundtanken på att nå ut brett. Det finns många påverkare kring den som köper lastbilar – alltifrån lastbilschauffören i sig till dennes familj som vill att han eller hon ska komma hem tryggt.

– Det var just på grund av alla påverkansfaktorer som vi valde att gå ut så brett med kampanjen, säger Martin Ringqvist.

Han  menar att Jean-Claude van Damme-filmen verkar på två plan. Den breda  allmänheten ser den idag 53-årige Jean-Claude van Damme göra en  fantastisk split mellan två lastbilar samtidigt som dessa kör bakåt,  medan det finns en mer insatt grupp som verkligen förstår hur  imponerande det är att lastbilarna har en sådan styrningsprecision.

– Volvo Lastvagnar är först ut med att erbjuda ett sådant styrsystem till den tunga lastbilssidan, fyller Anders Vilhelmsson i.

Martin  Ringqvist kan inte peka ut en särskild person som kläckte idén, utan  många hjärnor var inblandade.  Han menar att idén byggde snarare på ett  bra grundarbete där teamet inte bara fick provköra lastbilarna, utan  även intervjua ingenjörer på företaget.

– Det blev naturligt att låta  en split demonstrera styrningen av bilarna. Det är egentligen  ointressant vem som kommer på själva idén, utan den är en del av en  process där själva idén bara är första steget. Det krävs också mod och  förstånd hos kunden för att våga gå vidare med en bra ide, säger han.

Han  menar också att man inte ska underskatta själva genomförandet och påpekar  att regissören Andreas Nilsson har gjort ett fantastiskt jobb med att ta  idén vidare.

Anders Vilhelmsson fyller i.
– När vi hade  identifierat vad som verkligen var innovationen med Volvo Dynamic  Steering så insåg vi ju att det alltid är lite svårare att köra bakåt  och när någon dessutom står i split samtidigt så berättar ju det på ett  bra sätt om innovationen, säger han.

Han tycker egentligen inte att  valet av Jean-Claude van Damme för att utföra spliten var särskilt  märkvärdigt eftersom denne har gjort sig känd för just sina splitar.

Han berättar också att Jean-Claude van Damme nappade direkt.
–  Han tyckte det lät som en kul grej, men sedan är jag inte riktigt säker  på att han på fullaste allvar förstod vad han skulle göra, haha, säger Martin Ringqvist.

Volvo Lastvagnar släppte också en trailer där en  av ingenjörerna bakom det nya styrningsysstemet – Jan-Inge Svensson –  berättade för Jean Claude van Damme hur allt skulle fungera.

Reaktionen lät inte vänta på sig.

Jan-Inge  Svensson är även med i Volvo Lastvagnars ”The Hamster Stunt”, där en  hamster styrde en så kallad anläggningsbil som också var utrustad med  det nya styrningssystemet.

Många har ju gjort efterapningar på spliten. En sådan är Höganäs kommunalråd Peter Kovacs. Hur ser ni på det?
–  Vi ser imitationer som en fin form av komplimang till det som vi har  gjort. Spoofen med Channing Tatum har nog fått störst genomslag och  naturligtvis Rob Ford, säger Martin Ringqvist.

Anders Vilhelmsson uppger också att  filmerna inte bara har skapat en intern stolthet, inklusive "The Hook" som släpptes i september, där Claes Nilsson, chef för varumärket Volvo Lastvagnar har gjort sitt eget stunt, utan  att filmerna även kan bidra till att locka fler personer att välja ett yrke  som lastbilschaufför.

– Vi ser på Facebook-diskussioner och alla mail  från hela världen från både lastbilsintresserade och icke  lastbilsintresserade hur man refererar till filmen, säger Anders Vilhelmsson.

Varför är det så viktigt med ett så precisionsbaserat styrsystem egentligen?
–  En viktig faktor är ergonomin. Många chaufförer får ont i nacke och  rygg eftersom många lastbilar är tunga att styra när man exempelvis ska svänga eller backa, säger Anders Vilhelmsson.

Hur hanterade ni säkerhetsfrågan?
–  Det är aldrig något som vi tummar på, utan Jean-Claude van Damme hade  en säkerhetslina som skulle skydda honom om han föll och han står ju på  backspeglarna som plattformar, säger Anders Vilhelmsson.

Volvo  Lastvagnar håller just nu på ett utvärdera effekterna av kampanjen, men  redan nu vet man att den var extremt kostnadseffektiv för att nå ut till  så många miljoner männniskor i världen.

Anders Vilhelmsson berättar  också att han fick ett mejl från en pappa i Storbritannien vars son  skapade sin egen skapelse med hjälp av leksakslastbilar.

– Pappan  skrev jag vet ju inte om min son kommer att växa upp och jobba med  reklam eller om han kommer att bli lastbilschaufför, men jag vill tacka  för inspirationen, säger Anders Vilhelmsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.