Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så förs Kamprads arv vidare: ”Det sitter i väggarna”

Publicerad: 30 januari 2018, 12:59

Marknadschefen Patrik Nygren-Bonnier: "Han har varit väldigt skicklig på att bygga varumärket och förstått att det har central betydelse"

IKEA:s marknadschef Patrik Nygren-Bonnier berättar hur Ingvar Kamprad fortfarande kommer ha inflytande över varumärkets marknadsföring även efter sin död.


Ämnen i artikeln:

MarknadsföringPatrik Nygren-BonnierIKEAReklamMarknadschef

Under söndagen avled IKEA-grundaren Ingvar Kamprad vid 91 års ålder. Trots att Kamprad befann sig långt från marknadschefen Patrik Nygren-Bonniers dagliga processer under de sista åren, så är det uppenbart att en stor del av det värden företaget står för som varumärke i dag, tillskrivs grundaren.

– Han har byggt upp en stark, övertygelse, konsekvens och tydlighet för vad som är IKEA. Det sitter i väggarna. Han har varit väldigt skicklig på att bygga varumärket och förstått att det har central betydelse.

Patrik Nygren-Bonnier kom till IKEA för fyra och ett halvt år sedan och Ingvar Kamprad avslutade sitt operativa arbete redan 1988 och har sedan dess fungerat som senior rådgivare och informell ambassadör. Han upplever att Ingvar Kamprad tidigt delegerade reklam, marknadsföring och kommunikation. Att vara en tydlig del av kundernas liv och utveckla produkterna nära konsumenten fanns med redan bland de nio testerna i Ingvar Kamprads klassiska dokument "En möbelhandlares bekännelser" från 1976, som alla nyanställda fortfarande får.

– Att arbeta nära kunden och dess liv är en viktig del av vår affärsmodell. Att våra medarbetare med jämna mellanrum gör besök i hemmet finns skrivet i manualen till de anställda.

– Dessa manualer har ofta en lång historia bakom sig, även om de uppdateras ständigt. Det är i mångt och mycket grunden i vår kommunikation. Om man till exempel tar värden som nyfikenhet och viljan att sticka ut. Det är ord som går igenom både kommunikationen och designen.

För de flesta konsumenter är IKEA:s marknadsföring förknippad med katalogen som lanserades redan 1950. Kedjan har genom åren stått för flera uppmärksammade reklamkampanjer, så väl nationellt som internationellt. Leon Nordin och Hans Brindfors kampanjer i början av 1980-talet är annonser det fortfarande refereras till och Åkestam Holsts "Där livet händer" är ett av de mest omdiskuterade och hyllade reklamkonceptet på marknaden de senaste åren. Vid sidan har svenska reklambyrån Acne skapat flera snackisar på global nivå.

Hur kommer ni att uppmärksamma Ingvar Kamprads gärning i kommunikationen framöver?
– Jag och många kollegor med mig har varit ute och pratat om hans betydelse, på olika sätt. Vad som händer sen, det vet jag inte. Det är alldeles för tidigt att säga. Han var på många sätt en symbol för IKEA och förstod det såväl i möten med utomstående som med anställda.

I september lanserade IKEA sin AR-app Place. Vissa kritiker menade att möbeljätten var sen på bollen och fast i sin snart 70 år gamla katalogstradition. Patrik Nygren-Bonnier håller inte med.

– Vi har gjort många spännande innovationer de senaste åren och har en hel del satsningar på gång som visar på just den nyfikenheten finns i vårt DNA. Vi har tagit stora kliv tekniskt sett. Det händer jättemycket och vi försöker ständigt hitta nya sätt att låta kunden möta oss.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.