Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så försökte de blåsa branschen

Publicerad: 29 november 2011, 12:33

Reklameleverna försökte blåsa byråerna med en fejkad jobbansökan från ”Magnus Hult”.
Ett påhittat tipsmejl undertecknat med ”Lars F&B” skulle få branschmedier att uppmärksamma det hela.
– Kul att skoja med en bransch som ibland skojar med allmänheten, säger Rasmus Andersson, en av personerna bakom tilltaget.


I början av oktober gick ett mejl ut till byråer i Göteborgstrakten. Med ett personligt brev och en hemmasnickrad video sökte ”Magnus Hult” jobb som projektledare. I själva verket var det hela en blåsning – ”Magnus Hult” var ett påhitt från fyra reklamelever vid YH-skolan i Göteborg. Flera byråer svarade på mejlet.

– Det var faktiskt en byrå som ville anställa ”Magnus”, säger Rasmus Andersson.

De fyra eleverna läser Reklam & Marknadsföring vid Yrkeshögskolan i Göteborg. Av skolan hade de fått i uppdrag att uppmärksamma egna utbildningen.

I april ska reklameleverna själva ut i arbetslivet då de går på praktik. Rasmus Andersson tror att ”Magnus Hult”-projektet kan vara till deras fördel.

– Jag tror att det hjälper. Det visar att man har någon form av kreativt tänkande. Det är många byråer som hört av sig och varit intresserade av oss. Så jag tror absolut att det hjälper.

Han menar att just reklambranschen är en lämplig bransch att driva med.

– Det är rätt roligt att göra det här med just reklambranschen. En del av det man nås av varje dag från reklambranschen kan vara sådant som inte är sant. Det känns kul att skoja med en bransch som ibland skojar med allmänheten. Jag tror också att många i branschen kan ta det och finna någon charm i det, säger han och fortsätter:

– Många som söker praktik försöker hitta så nyskapande och kreativa sätt som möjligt att göra det. Jag såg någon för något år sedan som sökte till Forsman & Bodenfors och slängde sig i en isvak. Det här är också ett sätt att driva med det.

Sent i går kväll gick det ut ett mejl från en person som ville tipsa om hur några studenter på en reklamskola i Göteborg ”princip lurat hela reklam-Göteborg”.

– Det är vi som ligger bakom det, säger Rasmus Andersson.

Mejlet är undertecknat ”Lars, F&B” men enligt Rasmus Andersson var inte avsikten att föra tankarna till Forsman & Bodenfors.

– Det var inte så vi tänkte. F&B kan stå för vad som helst. Vi kände bara att det är roligare om någon annan än en själv tipsar om det.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.