Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så funkar Instagrams nya annonsformat

Publicerad: 5 Mars 2015, 12:57

Foto: Bild från Instagrams hemsida

Den Facebook-ägda fotodelningstjänsten Instagram erbjuder nu sina annonsörer ett helt nytt format – möjligheten att visa en sekvens av bilder.


Ämnen i artikeln:

IngagerInstagramFacebookJimmy Jakobsson

Det nya annonsformatet "carousel ads" är en sorts bildspel som ger annonsörerna möjlighet att visa flera bilder och även länkar till varumärkets hemsida.

Instagram tycker sig ha sett ett behov hos sina kunder av att få reda på mer information om annonserna. Och Instagram uppger också att det finns en efterfrågan hos annonsörerna att få ut mer av sina annonser. Det nya formatet gör att fotodelningstjänsten stärker sin position som en online marknadsföringskanal.

300 miljoner människor runt om i världen använder fotodelningstjänsten varje månad. Det nya annonsformatet är ett försök från Instagrams att konkurrera med flersidiga annonskampanjer inom print.

Jimmy Jakobsson vd på Facebook-byrån Ingager, som arbetar med att få företag att nå sina målsättningar på Facebook, berättar mer för Resumé om vad det nya formatet innebär.

– Det nya formatet innebär att annonsörerna kan visa en sekvens av bilder. Dessutom kommer man för första gången kunna länka ut från instagram. Ser man något man gillar kommer man helt enkelt ha möjligheten att ta reda på mer.

– Nu är det upp till oss och annonsörerna att använda formatet på ett sätt som Instagrams användare uppskattar. Precis som på Facebook gäller det att budskapet upplevs som värdefullt innehåll och inte som påträngande reklam. Segmentering, bildkvalité och rätt länkning kommer bli avgörande om annonsörerna ska skapa resultat.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med annonsformatet?
– Användarna måste som sagt uppleva detta som värdefullt innehåll, annars kommer det bli störande. Instagram lär premiera annonser som användarna uppskattar, så det blir till viss del självsanerande. De har lärt sig från när de lanserade möjligheten att annonsera på Facebook. Att Instagrams CEO Kevin Systrom tycker detta är extremt viktigt är uppenbart eftersom han sitter och godkänner annonserna personligen för tillfället. Det låter dock inte så skalbart!

Vad tror du det här nya annonsformatet kan få för genomslag?
– Vi kör redan idag en hel del Multi-Product Ads på Facebook, det är i princip samma typ av annons, och vi får positiv ROI på dessa. Att användarna i hög grad interagerar med annonstypen betyder att de tycker den är intressant. Men det kan såklart även bero på att det är något nytt på plattformen. Samma sak kommer hända på Instagram, är man först ut kommer man säkerligen få riktigt bra effekt.

Se en film om hur det nya annonsformatet ser ut:

Linnéa Kihlström


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.