Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så går Acnes reklamdel

Publicerad: 14 April 2016, 09:16

Victor Press, styrelseordförande på Acne.

Foto: Press

Acne Advertising ökade sina intäkter, men rörelseresultatet backade under 2015. Se hur alla bolagen gick här.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerAcneReklamVictor PressSteve AngelloReklambyrå

Acne, som förutom kläddesign även bedriver reklambyrå och filmverksamhet, redovisar nu sitt resultat för 2015. Koncernen har brutet räkenskapsår mellan 1 september 2014 och 31 augusti 2015.

Acnes reklambyrå Acne Advertising, med kunder som Åbro, Max Hamburgare, Flygbussarna och Bredbandsbolaget, ökade sin omsättning från 39,4 miljoner till 42,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade från 2,1 miljoner kronor till 600 000 kronor.

Koncernen flyttade under räkenskapsåret filmverksamheten i Acne Production till Acne Film, därav den minskade omsättning på raden. Omräknat omsatte Film i fjol 65,7 miljoner jämfört med 71,9 miljoner under 2013/2014.

Acne Digital, som bedriver dataprogrammering, omsatte 15 miljoner under 2014/2014, en ökning med 200 000 kronor. Bolaget visade röda siffror om -300 000 kronor, jämfört med 1,2 miljoner 2013/2014.

Resumé skrev i november om att Acne hotades av rättsliga åtgärder inför en kampanj med Steve Angello. Programmeraren Eskil Steenberg sa då till Resumé att han inte hade fått betalt för sina jobb och anlitat en advokatfirma.

I februari i år valde Acne att stänga sitt Los Angeles-kontor som öppnade 2008. USA-erbjudandet skulle förändras och man ville i stället fokusera på östkusten. Ett 10-tal anställda drabbades.

Victor Press är styrelseordförande i Acne-koncernen.

Acne Production 2014/2015
Omsättning: 2,4 (71,9) *flyttades över till Acne Film
Rörelseresultat: -0,2 (4,2) miljoner
Utdelning: 1,0 miljoner

Acne Film 2014/2015
Omsättning: 63,3 (1,4) miljoner
Rörelseresultat: 2,2 (0,0) miljoner
Utdelning: 1,6 miljoner

Acne Advertising 2014/2015
Omsättning: 42,6 (39,4) miljoner
Rörelseresultat: 0,6 (2,1) miljoner
Utdelning: 1,6 miljoner

Acne Digital 2014/2015
Omsättning: 15,0 (14,8) miljoner
Rörelseresultat: -0,3 (1,2) miljoner

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.