Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Så går det för de svenska byråerna

Publicerad: 18 juni 2013, 15:25

Cannes Lions 2013.

19 lejon, varav ett i guld. Det är facit efter tre dagar av Cannes Lions. Imorgon avslöjas vinnarna i Cyber och Design där de svenska byråerna har 23 nomineringar.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Ikväll vann Sverige ytterligare åtta lejon i Cannes. Ett guld, fem silver och två brons.

Kategorierna som hittills är avklarade är Creative effectiveness, Direct, Promo & Activation, PR, Outdoor, Media, Mobile och Innovation.  Sverige har hittills vunnit lejon i alla kategorier förutom Creative effectiveness och Innovation.

I den sistnämnda kategorin stod hoppet till RBK:s Natalia Project, men den nådde inte upp till juryns högt ställda krav för ett lejon.

Flest antal priser, liksom nomineringar, har Åkestam Holst fått än så länge.  

Imorgon delas priserna ut i Cyber, Design och Radio. Totalt har de svenska byråerna 24 vinstchanser i dessa tre kategorier.

Byråtoppen dag 3:
Mobiento – 1 guld, 1 silver (2 nomineringar)
INGO – 2 silver, 1 brons (3 nomineringar)  
Åkestam Holst – 1 silver, 4 brons (12 nomineringar)  
Prime PR – 1 silver, 3 brons (4 nomineringar)
RBK – 1 silver, 1 brons (7 nomineringar)  
The Fan Club – 1 silver (3 nomineringar)  
Forsman & Bodenfors – 2 brons (8 nomineringar)  
DDB Stockholm – 6 nomineringar
TBWA – 2 nomineringar  
Naked – 2 nomineringar
Lowe Brindfors – 2 nomineringar
Acne, BAS, Bedow, Bold, BVD, Family Business, Great Works, Happy F&B, McCann, The Brand Union, CP+B, Deportivo, Ester, North Kingdom – 1 nominering

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.