Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Så går det för "nya" McCann

Publicerad: 31 Juli 2017, 13:05

McCann Stockholms vd Marie Schnell-Carlén och McCanns Nordenchef Richard Bonner-Davies.

Foto: Pressbild

Förra året bytte McCann ägare i Sverige efter många svåra år på marknaden. Här är facit för hur det gått hittills.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmReklambyråerMcCann WorldgroupMRM/McCannMarie Schnell Carlén

I slutet av förra sommaren kunde Resumé berätta om ägarbytet som skedde hos McCann i Norden. Det amerikanska nätverket IPG sålde sina på många sätt problemfyllda byråer till serbiska I&F McCann Grupa.
– Vi får fördelarna med att tillhöra ett starkt nätverk samtidigt som vi blir mer flexibla och oberoende. Nu kommer vi att kunna återinvestera i verksamheten för att stärka byrån på lång sikt, sa vd Marie Schnell Carlén till Resumé.

McCann-gruppen i Sverige har de senaste åren gått med hundratals kronor i förlust och bytt ledning ett flertal gånger. Göteborgsbyrån Momentum har tidigare sålts till den operativa ledningen, och i samband med fjolårets affär fusionerades de båda systerbyråerna McCann Stockholm och MRM McCann.

Nu har bokslutet för det första verksamhetsåret kommit, och det visar att förlusten har minskat. Byrån omsatte knappt 73 miljoner kronor och räknar man bort produktionskostnader landade intänkten på knappt 40 miljoner. McCann gjorde ett rörelseresultat på -2,5 miljoner under 2016, vilket är en förbättring jämfört med de senaste åren. Sammanlagt har den nya byrån 62 personer i medeltal anställda.

Det ska dock noteras att verksamheten flyttades över till det nya aktiebolaget i maj 2016. Det gamla bolaget McCann Worldgroup omsatte knappt 18 miljoner i fjol och gjorde en rörelseförlust på -12,5 miljoner. Hur det gick för MRM innan fusionen framgår inte.

IPG sålde tidigare i år även Lowe Brindfors i Sverige, men då till lokala ägare.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.