Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Så går H&H Group

Publicerad: 25 Juli 2016, 13:16

Jimmy Rodhelind, vd Jung Relations, och Martin Petersson, koncernchef H&H Group.

Foto: Press

UPPDATERAD. Kommunikationskoncernen H&H Group förbättrade sin lönsamhet under 2015. – I år ökar trycket och vi kan se fram emot en fördubbling, säger koncernchef Martin Petersson.


Ämnen i artikeln:

AffärsutvecklingSpringtimePR-ByråerHallvarsson & HalvarssonKommunikationsbyråerAffärerMartin PeterssonJung Relations

2014 var ett händelserikt år för byråkoncernen. I mars köptes företaget, med Hallvarsson & Halvarsson och Comprend, loss från amerikanska ägarna King Worldwide och blev partnerägd. Strax därefter förvärvades pr-byrån Springtime och senare Involve. I början av 2016 anslöt även Jung Relations till familjen som numera kallas H&H Group.

– 2014 var ett bra år utvecklingsmässigt, men inte ekonomiskt. 2015 är ett bra steg på vägen mot den nivå av lönsamhet som vi ska ha, säger koncernchefen Martin Petersson till Resumé.

Enligt bokslutet hade Hallvarsson & Halvarsson med Comprend en nettoomsättning på 210,6 (171,9) miljoner kronor under 2015. Rörelseresultatet landade på 8,4 (4,3) miljoner kronor. Kollegan Springtime ökade nettoomsättningen till 38,7 (36,7) miljoner kronor och lyckas vända förlust till vinst om 2,3 (-6,9) miljoner kronor. Involve omsatte 11,4 (12,8) och minskade förlusten något till -1,0 (-1,8) miljoner.

– 2016 kommer resultatmässigt att bli mer än dubbelt så bra. Det är inte heller den fulla potentialen mot vad vi bör kunna ha för lösanhetsnivå. Jag räknar med att vi passerar 300 miljoner kronor i byråintäkter och närmare 400 miljoner i omsättning. Vi växer tio procent organiskt och ytterligare genom förvärv.

Nyförvärvet, pr-byrån Jung Relations, hade en svag ekonomisk utveckling i fjol. Byrån gick då från en omsättning på 67,0 miljoner kronor till 52,2 miljoner. Rörelseresultatet ökade till 1,5 (1,4) miljoner. Enligt Martin Petersson har Jung integrerats väl i H&H Group och ser en stabil utveckling.

– Vi har sett hur det uppstår möjligheter ganska naturligt och vi skapar mycket utrymme och tillfällen att lära känna varandra. Vi slipar ner trösklarna, men värnar om varje byrås integritet.

Finns det planer på ytterligare förvärv?
– Vi ser att vi kan växa genom förvärv på ett sätt som gynnar våra kunder och de byråer vi har. När kompetenser kombineras och samverkar Dels uppstår nya möjligheter att göra bistå våra kunder. affär när företagen kommer ihop, dels sker organisk tillväxt. Sen kommer vi fortsätta göra förvärv.

Vad vill ni satsa mer på i framtiden?
– Rörlig bild och film är intressant. Vi vill investera i de möjligheter som uppstår när köpt media integreras med förtjänat utrymme och egna kanaler.

Jimmy Rodhelind tillträdde som vd på Jung i augusti 2015 och har under våren integrerat byrån i H&H Group.

– Det var med skräckblandad förtjusning vi blev en del av H&H Group, men så här i efterhand kan jag med säkerhet konstatera att vi trivs som fisken i vattnet. Jung är experter på marknadskommunikation i gränslandet mellan populärkultur, PR och digital reklam. Den rollen ska vi utveckla ytterligare.

Vad ser du mest fram emot i höst?
– I slutet av augusti inleder vi en serie runda bords-samtal där VD:ar, marknads- och kommunikationschefer bjuds in för att samtala om aktuella strömningar i samhället och i vår bransch. Det ska bli skoj. I september ska hela Jung konferera och surfa i Frankrike. Dessförinnan och därefter har vi massor med projekt att genomföra i samarbete med våra uppdragsgivare, säger Jimmy Rodhelind.

H&H Group har 220 anställda.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.